Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 136
0 medlemmer og 136 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #8  
Gammel 28-01-2009, 15:47
Strøyer's Avatar
Strøyer Strøyer er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
OK min far startede i grønlandsfarten da vi flyttede til DK i 1978
fra omkring år 1960 var han på telestationer på kysten.
Min farbror druknede på grønland D. 25/1-1957 da inspektionsskibet "Ternen" blev ramt af overisning ved Ravns storø

TERNENs forlis

26. januar 1957 forsøgte Grønlands Kommando forgæves at komme i radiokontakt med TERNEN og der blev iværksat en eftersøgning med fly.

Eftersøgningen blev forhindret af det dårlige vejr i området. Først den 27. januar blev et fly, en Catalina, opsendt for at søge efter den savnede inspektionskutter. Eftersøgning var dog resultatløs.

Samtidig med overflyvningen blev der iværksat eftersøgning på havet med inspektionskutterne SKARVEN og TEISTEN. I eftersøgningen deltog i øvrigt flere civile skibe.

På den femte eftersøgningsdag, 31. januar, indløb telegram fra Grønlands-styrets kutter H. J. RINK om fundet af TERNEN i naturhavnen ved Ravns Storø.

TERNEN lå på bunden med kun formastens top over havoverfladen.

Der blev ikke set nogle overlevende og besætningen fra H. J. RINK gik i land for at finde evt. overlevende. Der blev ikke fundet nogen overlevende i land.

Ulykken er indtruffet pludselig og uventet

TERNEN lå på 12 meter vand med slagside til bagbord ca. 75 meter fra to undersøiske skær og ca. 200 meter fra kysten.

Undersøgelser af skroget viste ingen tegn på lækage men viste stærk over-isning på bagbord side. Roret var lagt bagbord helt over og maskinen var indstillet til ¾ kraft frem med skruen i nul. TERNENs radar var skruet op til fuld styrke.

Signalloggen på radiostationen viste, at ankomstmeldingen til Grønlands Kommando blev sendt kl. 1832. Uret på radiostationen var gået i stå kl. 1833.

Inde i TERNEN fandt man 3 mand; 2 andre blev fundet på havbunden ca. 100 meter borte. De sidste 3 er aldrig blevet fundet.

Der var ingen tegn på, at redningsmidlerne var forsøgt udsat - alt tyder på, at ulykken er indtruffet pludselig og uventet.

Min farbror var en af de fundne der havde forsøgt at svømme i land.



Jan
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.

Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012

Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.

Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"

Sidst redigeret af Strøyer; 28-01-2009 kl. 15:53.
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 126,078
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Garrettinjef
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:11.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden