Tja citat fra en skibsingeniør på fagbladet ingenøren:
Citér:
Det der driver et skib frem hedder en propel. (medmindre det er sejl eller andet). At kalde det en "skrue" er dårligt dansk. Hundested Propeller sælger altså fremdrivningsenheder til skibe og ikke til fly.
Under studiet til skibsingeniør lærer man også at det hedder propeller og ikke skrue. Det er samme som at kalde et skib for en båd.
Så for en gangs skyld har journalisten her på ing skrevet det fuldstændigt rigtigt. Og nu vi er ved ordkløveriet så skal om bord staves i to ord. De fleste rederier herhjemme har efterhånden fattet det.
|
Citatet kan læses her http://ing.dk/debat/106987
Men betegnelsen Skrue anvendes jo også ofte - det vigtigste er at man ved hvad der menes.
På et fly ville man fx nok ikke sige "flyskrue"
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
Sidst redigeret af ENN; 04-03-2009 kl. 19:37.
|