Fenderen.dk
>
Startside
Forum
Brugernavn
Husk mig til næste besøg?
Password
Forum
Register
Gallery
FAQ
Medlemsliste
Kalender
Gå til side...
»
Online brugere: 160
1 medlemmer og 159 gæster
MaciedetBup
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu
Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL
Emne
:
Skrue ? propel ?
View Single Post
#
2
04-03-2009, 19:46
Clasg
Bogholder, kontoret for sund fornuft
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Propel
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Gå til: navigation, søg
Flypropel
Propel med faste blade fra et britisk fly, der nødlandede på Suðuroy 1942En propel (af eng. a propeller, som er blevet tolket som pluralis) kan opfattes som en roterende vinge i luft eller en finne i væske (f.eks. vand)
hvor den dog oftest betegnes som en propeller (Engelsk)
. En roterende propel frembringer en kraft der har retning parallelt med rotationsaksen.
Hvis en propel drejer for hurtigt kan mediet (vand eller luft) ikke følge propelformen. Dette resulterer i, at mediet "slipper" propellen og i princippet danner gasbobler. Dette fænomen kaldes kavitation og det resulterer i tabt energi, støj og rystelser, og det kan skade propellen.
[redigér] Propeller på flyvemaskiner
Propeller til propelfly kan enten have helt faste propelblade, eller blade hvis vinkel kan varieres, også mens propellen drejer rundt. Propeller med faste blade er mere robuste som følge af deres simplere konstruktion, til gengæld kan man kun variere den trækkraft propellen yder, ved at regulere hvor hurtigt motoren trækker den rundt. Propeltypen med de bevægelige blade omtales som en constant speed propeller ((Engelsk) "konstant fart-propel"), fordi man kan lade motoren der driver propellen arbejde ved dens optimale omdrejningstal under næsten hele flyvningen, og i stedet variere trækkraften efter behov ved at justere propelbladenes vinkel.
Piloter med klasserettighed til propelfly må som udgangspunkt kun flyve med flyvemaskiner med faste propelblade — flyvning med constant speed-propeltypen kræver såkaldt difference training i form af et "tillægs-kursus" til den grundlæggende pilotuddannelse.
Skibspropeller
En type af skibsskruer der kunne variere indfaldsvinklen (variable pitch) kaldtes KaMeWa (Svensk), efter Karlstads Mekaniska Werkstad. Brugtes af Søværnets Peder Skram-fregatter[1] og Falster-minelæggere. I dag bruges KaMeWa om vandjets.
Vi bliver nok aldrig enige om dette
Men det lyder som om at "propeller" på engelsk er fordansket til "propel".
Hvad kalder Christen Knak den roterende tingest i enden af skibet i sin "motorlære"?
Sidst redigeret af Clasg; 04-03-2009 kl.
19:48
. Begrundelse: bedre dansk
Clasg
Vis profil
Send en privat meddelelse til Clasg
Find alle indlæg af Clasg
» Statistikker
Medlemmer: 126,178
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem,
MaciedetBup
» Sponsorer
Powered by
vBadvanced
CMPS v3.2.0
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu
06:16
.
Kontakt os
-
Fenderen.dk
-
Arkiv
-
Top
Design By:
Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By
Branden