Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 583
3 medlemmer og 580 gæster
BasirImponia, Levfwm, SanulBow
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #7  
Gammel 06-11-2012, 15:59
Holten Holten er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
Ja så er der mærkelig nyheder.
Var ved båden her til aften. Startede motor og lod den gå i tomgang i 15 minutter, kørte fint i tomgang, hvilket den ikke gjorde da jeg startede den i søndags hmmm.
Prøvede så med nyindkøbt tændingstester, som man skulle holde på uden på et tændkabel, og så kunne se om der er gnist, den kunne jeg dog ikke få til at virke på nogen af tændkablerne.
Prøvede at tage stikket af en af dysserne ad gangen. Lige så snart stikket er taget af en dysse går motoren i stå. Dette gælder for alle dysserne.

Prøver så at slå lidt forsigtigt til tændspolerne samt rykke lidt i tændkabler. Synes jeg en enkelt gang mens jeg daskede på en af tændspolerne hørte motoren slå en "prut" men er ikke sikker.

Jeg strammede boltene som holdt begge tændspoler en smule for en sikkerheds skyld.
Der sidder 2 tændspoler på sådan en motor, som hver trækker 2 cylindre.
Fjerner jeg strømstikket på en af tændspolerne går motoren straks i stå.

Nå men alt så fint ud, så jeg "lettede anker" og sejlede af sted med 5300 omdrejninger, og motoren kørte bare godt......................
lige ind til den tabte pusten og faldt til 2500-3000 omdrejninger og hostede igen.

Sejler med fuld gas, men tager ikke gassen. Jeg vender om mod havnen igen, og tænder i mellemtiden for min GPS.
Der opdager jeg at der er 13,5 volt på motoren, som normalt altid viser
14.2-14,5 volt når motoren kører.
Den falder med 0,1 volt vil pr ca. 20 sekunder og efter et par minutter er den nede på 12,4 volt og motoren går i stå.

Jeg sætter den i frigear og starter den igen. Den tager fint gassen når den ikke i gear, men går i stå så snar jeg sætter den i gear.
Pis pis pis...... nå jeg er kun 500 meter fra havnen og efter en del basken med armene bliver jeg slæbt tilbage til havnen af en venlig mand i en gl. trækutter, men med en yderst velfungerende gammel dieselhakker :-)

Vel fastsurret til min plads i havnebassinet starter jeg igen motoren, som kører i tomgang men ikke særlig godt, den lader ikke og hvis jeg slukker på hovedafbryderen til batterierne så går motoren straks i stå. Sætter jeg den i gear går den også i stå.

Er vi ude i noget snavs her eller hvad tror I.

Der er ikke nogen lamper i mit kombiinstrument som lyser.

Er der en sammenhæng mellem at båden sejler fint når den søsættes med frisk opladede batterier, og ugen efter er der ikke strøm nok på batterierne til at den kan trække tændingen ??

Sikke en lang smøre, og sikke en lortemotor..................
__________________
____________________
Holten

TG 6300 Sports Cruiser årg. 1999
Evinrude 90 HK E-Tec årg. 2005

Sidst redigeret af Holten; 06-11-2012 kl. 16:36.
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,550
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, BasirImponia
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:13.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden