Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 517
2 medlemmer og 515 gæster
Irincum, Phillipgisse
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #11  
Gammel 06-11-2012, 22:03
brobaek brobaek er offline
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2012
Bopæl: CPH
Indlæg: 1
Citér:
Originally Posted by Holten Se indlæg
Jeg har 2 batterier, et halvgammelt (100 amp) nr "2" på batteriomskifteren.
Et 2 måneder gammelt 60 amp fra Jem og fix. som er nr "1" på batteriomskifteren.

Jeg har normalt omskifteren stående på off når jeg ikke sejler og "all" når jeg sejler.
Først og fremmest er det ikke optimalt, at "blande" to så forskellige akkumulatorer. "All" bør benyttes til ens akkumulatorer (alder, type og ah) og formål, dvs. hvis du altid kører med fx dobbelte (ens) kombineret forbrugs/startbatteri. Undtaget er naturligvis, hvis der er laderæle mellem batterierne.


Det, at batteriet aflader mens motoren kører tyder på defekt ensretter, stator eller akkumulator(er). Defekt stator gør netop, at motoren ikke lader. Defekt ensretter plejer at banke spændingen i vejret på batteriet, men det er lidt forskelligt. Defekt akkumulator burde ikke forårsage faldende spænding - men enten hurtig afladning eller meget høj spænding ved opladning.

På Honda MC'ere smadrer den org. ensretteren ofte, hvilket kan smadre batteriet pga. for høj spænding. Den stakkels stator banker løst for at lade, hvilket i sidste ende kan smadre statoren. Klassisk Honda 80/90'er problem, som jeg har haft på 2 mc'ere - dog uden statoren smadrede.

Begge gange var tegnene netop en hoppende motorcykel, fordi den faldende spænding ikke slog nok gnist så motoren gik mere og mere ujævnt indtil spændingen var for lav. Lod man mc'en stå ladte batteriet sig selv op, hvilket gjorde mc'en "kunne lidt igen" (bare ikke så sundt).

Så test stator, ensretter og batteri.

Held og lykke med fejlsøgningen :-)
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,567
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Thomastaw
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 11:16.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden