Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 581
3 medlemmer og 578 gæster
BasirImponia, Levfwm, SanulBow
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #10  
Gammel 31-03-2010, 11:20
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Jeg sad og drøftede med en kammerat om ikke det var muligt at smide en moderne TDI motor i en båd? Alt elektronik er jo alligevel støbt ind i plast, så det burde ikke være et problem med elektronik og salt. Men hvad er der ellers af forhindringer? Svinghjulskåbe skal selvfølgelig bygges om og udstødning skal vandkøles, men man kan vel genbruge køleanlægget fra bilen og så erstatte køleren med en varmeveksler? Jeg ved at dette har været vendt i flere tråde men jeg synes altid det ender med en gammel type dieselmotor. Og en ny diesel-drivlinie koster vel det hvide ud af øjnene. Hvis jeg skulle lave ombygningen skal drev alligevel skiftes....
Det kunne uden tvivl være interessant at gøre forsøget, for de moderne motorer har et helvedes drejningsmoment, selvom de er fysisk lille.

Det jeg er lidt bekymret for, er ledningsnettet. Der er lidt flere ledninger og multistik på de nye motorer, og er det til at finde ud, af hvilke man bare kan cutte og hvilke der skal bruge et signal eller lignende, for at motoren kører?

Et diagram når man selvfølgelig langt med.

En gammeldags dieselmotor kræver kun ganske få ledninger, før alt er tilkoblet, og man behøver sjældent et diagram for at få det til at fungere. Det gir' stort set sig selv.

Men det er nok kun et spørgsmål om tilvending. Da de nu gamle dieselmotorer var nye, synes datidens "skruehoveder" sikkert også at det var rumfartsteknologi, og de gamle motorer var meget nemmere at arbejde med..............
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,550
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, BasirImponia
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:16.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden