Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 450
3 medlemmer og 447 gæster
BlazeJart798looda, BlazeUid498lausy, Kyliehot
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #15  
Gammel 28-09-2009, 01:15
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Min båd ryger op i løbet af december. Havde godtnok truet lidt med at den skulle blive i fordi jeg fisker meget, og fiskeriet efter (hav)ørred jo ikke bliver ringere i vintermånederne.
Oven i det, byder vinteren ofte på mange flotte, vindstille solskinsdage.. og så har jeg oliefyr i kahytten.
Men jeg må indrømme at jeg tænker meget på risikoen ved en hård vinter, og ISEN. Nok sker der ikke noget, når båden er i glasfiber. Men hvad nu hvis isen begynder at skrue? Ved godt at der skal MEGET til i bunden af en fjord. Men jeg kan huske som lille, at der engang var store isskruninger i fjorden. Det var selvfølgelig da der var 'rigtige' vintre til, men når først isen ligger der, kan man jo ikke flytte båden, og min plads kan ikke nås fra land, medmindre man har en BMS-kran eller noget andet meget stort. Til næste år har jeg måske mere mod på at tage chancen.. eller en aftale om at låne en plads længere inde, hvor en kranlastbil kan nå den.
Så den ryger op, og hjem i år. Har nogle ting at gå og rode med, så det er fint nok at få den hjem.
Jeg skal først og fremmest have tjek på anode-beskyttelsen!

'Hælen' og roret er beskyttet med en zinkanode. De er dog i rustfri, så jeg ved ikke om det egentlig er nødvendigt.(?)
Skrue og skrueaksel er ikke anodebeskyttet. Akslen er i rustfri, og der er ganske enkelt ikke plads til en akselanode.(se billede) Og en fra havnen sagde noget om at den møtrik til skruen, var en type med lås som ikke fås med zink. Jeg ved ikke hvad skruen er lavet af, men det er en Vetus skrue og skrueaksel, så jeg må kunne blive klogere af at kontakte dem.
Kobberwiren på billedet var en fejlslagent forsøg på at anodebeskytte.. en måling viste desværre at der ikke var elektrisk forbindelse mellem wiren og selve akslen.
Og med en fleksibel kobling mellem motor og aksel, kan motorens tæreanoder heller ikke beskytte akslen, da der ingen elektrisk forbindelse er gennem koblingen, uden jeg først monterer en ledning eller wire.
Og det skal jeg også have tjek på; ER motoren overhovedet forsynet med tæreanoder? Hvis ja, skal de helt sikkert skiftes. Hvis nej, skal de monteres, eller også skal den beskyttes på anden vis, eks.vis via skrueakslen.. hvis det da er muligt at få en anode til skruen.
Endelig skal jeg pakke pakboxen om med fedtsnor, finde ud af hvorfor omdrejningstælleren ikke virker, skifte relæet til motorforvarmningen og montere vhf-radio.
Planen er så at båden kommer i vandet igen i løbet af marts.

Mvh
Attached Images
File Type: jpg 0053-2.jpg (146.1 KB, 4 views)

Sidst redigeret af Norvik20"; 28-09-2009 kl. 01:31.
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,940
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, BlazeJart798looda
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:58.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden