Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 584
3 medlemmer og 581 gæster
Ineswef, Larsonemotrub, Phillipgisse
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #1  
Gammel 09-09-2012, 15:41
Holten Holten er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
Fejl på Suzuki 4 takt. 70 HK

Søsatte i dag min "vinterbåd" som skulle lægges i sin plads i havnen for vinteren, da jeg har solgt min Fjord 24 i går.

Efter 5 min med langsom sejlads så motor kunne komme op på drifttemp. gav jeg gas og båden kom hurtigt op at plane, og det gik fint derud ad et par minutter.
Så mistede den pludselig trækkraft, og til sidst gik motoren ud. Jeg fik den startet og "humpede" ind mod nærmest bro, hvor den gik ujævnt og gik i stå ind i mellem. Der er ikke kommet nogen hverken hyletone eller lamper der blinker i omdrejningstæller, som skulle indikere noget forkert.

Jeg piller "hatten" af motoren og kigger om der er olie på, og den er normal. Jeg prøver at pumpe på bolden på benzinslangen, og den er hård, som den skal være.
Jeg starter motor igen, som går ujævnt i tomgang og "ryster" lidt. Pludselig kommer der hyletone og en lampe tænder. Hyletonen holder op efter vel 10 sekunder, men lampen forbliver tændt.

Jeg beslutter mig for at liste tilbage, så båden må med hjem på traileren igen. På vej hjem sejler jeg med ca. 1500 omdr./min og lampen er tændt hele tiden. Ind i mellem prøver jeg at slukke motor for at se om fejlen stadig fremkommer hvilket den gør.

Pludselig uden at jeg foretager mig noget går motoren op på 2500 omdr./min. Jeg kan nu igen give normal gas, og motoren kører som den skal. Jeg prøver så at slukke motoren og starte igen, men efter 5 sekunder kommer hyletonen, og lampen tændes igen.

Motoren er i teorien en Evinrude, men i praksis er det dog en Suzuki 70 HK 4 takt fra 1999.

Brændstofproblem ??

Kan man udlæse fejlkoder på sådan en og lagrer den dem ?
Alle brændstoffiltre blev skiftet sidst i december 2011, og der er løbet i alt 18 liter brændstof igennem dem siden, da jeg tankede den i dag inden søsætning. Tanken er en alutank på 85 L.
Hjælp.....
Attached Images
File Type: jpg 2012-09-09-730_1280x719.jpg (131.8 KB, 8 views)
__________________
____________________
Holten

TG 6300 Sports Cruiser årg. 1999
Evinrude 90 HK E-Tec årg. 2005
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,495
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Larsonemotrub
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:05.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden