Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 297
5 medlemmer og 292 gæster
Evaaeg, KhabirStins, Marcusket, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #1  
Gammel 01-08-2014, 13:55
CPH1420 CPH1420 er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Christianshavn
Indlæg: 34
Er et startbatteri uden afbryder noget klamp?

Min Yamarin 56HT er alene født med startbatteri. I forbindelse med vinteropbevaring betalte jeg en større fynsk forhandler 2500,- inkl. moms for forbrugsbatteri, skillerelæ samt installation. Vi aftalte pris på mail og jeg gik ikke i detaljer ud over ” forbrugsbatteri, skillerelæ, installation”. Efterlod dog en større seddel i båden ved afhentning med besked om, at jeg gerne ville ringes op inden de gik i gang med at udføre arbejdet. Den så de bort fra og jeg hørte først fra dem da jeg modtog et girokort. Jeg erkender fuldt ud at jeg, da vi aftalte prisen, skulle ha’ spurgt mere ind til hvordan de ville lave det.

Da jeg modtog båden i foråret var det gamle startbatteri ”forfremmet” til forbrugsbatteri og det nye batteri sat ind som startbatteri. Eftersom den gamle afbryder, sikring mv. sad på det gamle startbatteri, som nu er forbrugsbatteri, har det nye startbatteri ingen afbryder. Forbrugsbatteriet (det gamle startbatteri), der trækker lanterne og 12V udtag kan jeg afbryde, men eftersom motor og kortplotter er koblet direkte på startbatteriet, jeg kan ikke afbryde dette, når motoren ikke er i brug. Er det helt efter bogen, noget klamp eller midt i mellem taget i betragtning, jeg ikke selv gjorde nok for at få udspecificeret hvordan installationen skulle se ud?

Jeg har købt en CTEK MXS 3.8 lader, som jeg prioriterer til forbrugsbatteriet i forventning om, at motoren holder startbatteriet opladet, men jeg er nysgerrig efter om skillerelæet åbner på for ladning af startbatteriet, når forbrugsbatteriet er fuldt opladet?
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
 
» Statistikker
Medlemmer: 111,465
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, KhabirStins
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 02:29.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden