Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 488
4 medlemmer og 484 gæster
Bogdangam, Matthewsmott, RaymondSag, SungKS
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #2  
Gammel 01-08-2014, 15:31
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Hej,

El installationer kan der være mange meninger om hvordan skal laves - Og der er ikke nødvendigvis nogen facitliste til alle løsninger.

Generelt er der dog én ting der ikke bør afviges fra. Der SKAL være sikringer på ALLE ledninger der går til + på batteriet - Og sikringen skal have en størrelse der faktisk matcher det strømforbrug som apparatet bruger, samt ledningstykkelser til apparatet. Derudover bør sikringen sidde så tæt på batteriet som muligt.

Ang. afbryder på startbatteri - Så vil jeg til en hver tid foretrække at den er der. Andre mener at det er en potentiel fejlrisiko og har den ikke monteret.

Så er der diskutionen om hvilke ting der skal sidde på start- og forbrugs-batteri. Jeg har selv her i foråret lavet delvis ny installation i min båd. Og jeg har delt mit op på følgende måde:

Startbatteri bruges KUN til motor og motorinstrumenter.
Forbrugsbatteri tager ALT andet. Dvs. Lanterner, indvendig belysning, ekkolod, radio, køleskab, oliefyr, vand osv..
Batterierne er afskilt med elektronisk skillerelæ der selv kobler batterier ind/ud.

Hvis jeg var dig ville jeg flytte laderen over på dit startbatteri. Når dit startbatteri er ladet helt op så bør din batteriskiller koble forbrugsbatteriet ind således det også lades op. Som det er nu så risikere du at det kun er dit forbrugsbatteri der lades på, og dit startbatteri kan i princippet godt været afladet. Der er jo ikke meget fedt ved at komme ned til havnen hvor man godt kan høre radio og tænde lanternerne, men man kan ikke få liv i motoren
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,479
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Bogdangam
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:44.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden