Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 581
2 medlemmer og 579 gæster
Leonapp, XRumer23wek
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #10  
Gammel 27-07-2015, 13:21
Morten Venzel
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Den båd kender jeg.

Første ejer var ejeren af AB Bådproduktion som stod for produktionen (nuværende ejer af AB marine) i Næstved.

Anden ejer var en af min gode venner. Han købte den i 1987 med en 200 HK Mercury. Den sejlede med en 22" Chopper propel.

I 1989 lærte jeg min gode ven at kende da jeg købte en Bornett 17 og monterede en ny 200 HK Mercury (årgang 1988 med de nye topstykker). Jeg sejlede med en 24" Chopper og sejlede hurtigere end min vens Bornett 19.

Så senere blev der monteret en brugt Mercury 220 Laser årgang 1988 på din Bornett 19. Den blev monteret i de øverste huller med en 26" Chopper. Den lavede en flot vandsøjle efter båden, men den sejlede ikke hurtigere end min. Trykloggen på Bornett 19 viste omkring 70 MPH ved tophastighed, mens min kun viste 66 MPH (selvom jeg kunne følge med). Ved ikke hvor hurtigt vi rent faktisk sejlede da vi ikke havde GPS.

Min ven solgte den til en anden fælles ven, som monterede en Mercury 2.4 EFI Bridgeport han allerede havde. Den blev monteret på en justerbar transom jack og sejlede med en 22" Chopper propel (den kunne tage rigtig mange omdrejninger). Den sejlede rigtig godt og motoren larmede helt vildt. Jeg har siddet på bagsædet fra Næstved til Femø og retur uden at miste hørelsen , men det var næsten umuligt at tale sammen.

Senere blev båden solgt til en vi kendte som fik en 60 HK Evinrude monteret og den blev brugt som familiebåd.

Kort tid efter blev den igen handlet til en anden (ved hvem de er) og de havde den i en del år. På et tidspunkt fik de monteret en Mercury 150 Optimax til erstatning for Evinruden.

Så solgte de den på et tidspunkt og jeg ved ikke hvad der blev af den, så det er lidt sjovt at se at den stadig bruges.

Desværre havde vi jo ikke GPS den gang så det er lidt svært at sige hvor stærkt de præcist sejlede. I 1994 fik jeg monteret en Yamaha 200 Pro-V på min Bornett 17 og den sejlede 120 km/t målt med Yamahas digitale tryklog og tog 6000 RPM målt med den digitale omdrejningstæller med en 25" Yamaha Pro propel. Det var et meget vildt og sjovt setup.

Min Bornett 17 var en kopi af Fletchers 17 fods. Men din Bornett 19 er kun inspireret af Fletcher. Det vil jeg ikke kalde en kopi.

Fordelen ved din Bornett 19 er at den har et meget stærkt agterspejl. Jeg ved ikke hvordan det har det i dag ? Men dengang så det rigtig godt ud. Væsentlig bedre konstruktion end på Fletcher/Bornett 17.

Selvom du har et 25" ben havde jeg forventet at du kunne sejle hurtigere.

Med en 225 HK Optimax burde du kunne sejle rigtig stækt med det rigtige setup hvis motoren yder det den skal.
Hej Brian.

Interessant historie :-) det er sku lidt sjovt at høre at du kender båden så godt.

Jeg kan se på det som de fleste skriver, at det måske i første omgang er motorkraften jeg skal koncentrere mig omkring. Nu har jeg som sagt ikke fået testet resultatet af min gasspældsjustering endnu. Når det er gjort, og hvis der stadig ikke er forbedring at mærke, så er det nok den kompressionstest som Martin foreslog jeg vil prøve næstefter. Jeg har dog bemærket at der er en del sod indvendigt i skruen, hvor udstødningsgassen kommer ud. Jeg ved ikke hvor meget der er normalt for en OptiMax, men hvad jeg kan huske fra min gamle båd med en Mercury 80, så ser det altså ud til at der måske godt kan være tegn på dårlig forbrænding. Hved man hvordan, eller hvem der kan teste blandingsforholdet af luft/benzin og olie? Umiddelbart er det vel motorstyringen der burde klare dette selv!

Så har jeg faktisk snakket lidt med Arrild som har bygget båden, og han er ikke bange for belastningen af agterspejlet med en OptiMax 225. Dog mener han at man skal overveje hvordan man vil hæve motoren yderligere, for ikke at få unøddigt meget vægt bagud.

Jeg havde forestillet mig at lave en 15 mm. rustfast plade, monteret i agterspejlets huller. Herefter ville jeg lave gevindhuller til montering af motoren i pladen. Men, sådan en plade vil nok komme til at veje omkring de 50 kg., og det er jo en del vægt at have hængende i den gale ende af båden.

Derfor, tænker jeg at en elevator nok er en vægtmæssigt lettere løsning, men formegentligt også noget dyrere. Måske er der nogen som kender nogen der har noget brugt til salg?

Mange tak for det gode indlæg.

Mvh. Morten.
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,562
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, TipplerPiosolo
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:36.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden