Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 60
0 medlemmer og 60 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 793, 17-05-2024 at 20:06.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #51  
Gammel 30-01-2009, 17:09
Jans Jans er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Vesthimmerland
Indlæg: 8
Mange tak for velkomsten til jer begge. Også tak til Strøyer for de rosende ord om min side.

Enn, måske var det dig der anbefalede dette sted?

Enn, jeg kan godt lige give en kort forklaring. Men jeg mener nu at det fremgår af siden om Estonia.

Man må huske at navigatørerne var uddannet i østblokken, primært i marinen. En enkelt styrmand var dog uddannet i Finland. Ingen af den havde ret meget erfaring i at sejle et kæmpehotel med motor. Og da slet ikke ro-ro færger.

Estonia var kendt for at være meget præcis i sin ankommst til destinationen. Sådanne ting gør man meget for at leve op til, når man har den baggrund.

Da det gik galt med bovporten var manøvren med at gå op i søen selvfølgelig helt tåbelig. Men når man bliver ked af noget til søs er det som regel en god ide, at vende stævnen mod søen. I dette tilfælde burde de selvfølgelig havde vendt den anden ende til, og bagefter se hvor de så havnede. Men det afspejler tydelig deres manglende erfaring.

Efter min mening skyldes forliset alene besætningens manglende kompetence. Måske har der været problemer med bovporten. men det ændrer ikke på min mening. Grunden til at der er en besætning er netop at de skal gribe ind i sådanne situationer. Teknisk set er der intet til hinder for at et skib kan sejle uden besætning. Som det forhåbentlig fremgår af min side tillægger jeg matros Silver Lindes adfærd en væsentlig del af skylden. Dog er det for let, der burde have været mere tjek på hans færden.

At der ikke blev reageret på de bankene lyde er stadig efter min opfattelse pga. manglende indsigt i den specielle konstruktion som en ro-ro færge er. Da det jo var begyndt at gå galt på det tidspunkt TROR jeg at de har været delvis handlingslammet af angst. Jeg tror ikke at de anede noget om hvad der skete.

Forliset var dybt tragisk, men det var redningsaktionen sandelig også. Efter min opfattelse kunne, og burde, der have været mange flere reddede. Det har jeg også skrevet om på siden.

Helt i orden med citatatet Krøyer. der skal være lidt opmuntring. Og som du også refererer har jeg joked lidt med kopirettighederne. Mit mål er jo at få budskabet ud. Det eneste jeg bliver sur over er når mine skriblerier bliver udgivet som kopistens egne ting.
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 115,249
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, izxzzbvqdjg
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:10.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden