Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 275
1 medlemmer og 274 gæster
HoldingRu1wek
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #10  
Gammel 20-10-2012, 20:37
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Godt så - Her kommer så baggrunden for min udtalelse.

Som jeg læser bhvvs´ indlæg - så læser jeg det som om at HELE båden har hævet sig 5-7 cm. Og da motorinstallationen i en Saga 24 ligger ca. der hvor den er bredest - Og dermed har den største opdrift, er det også der båden kan bære flest kilo. Så det mente jeg ikke kunne passe.

For at underbygge min påstand så antog jeg at bådens´vandareal er ca. 10 kvm. Det var for at gøre regnestykket lidt nemmere/mere forståeligt. Om det nærmere er 9 eller 12 kvm ved jeg ikke.

Dernærst antog jeg - igen for nemheddens skyld - at fribordet er lodret. Det passer selvfølgelig heller ikke, men hvis man kigger på dette billede http://www.bundproppen.dk/Boddy.htm - Så kan man se at den meget ujævne del af skroget(der hvor kølen begynder)er under vand. Og den del af skroget der er over vandet er forholdsvis lodret. Og dermed vil opdriften være forholdsvis liniær efterhånden som båden hæves eller sænkes i vandet. Ihvertfald indenfor de cm. som denne diskution drejer sig om.

Ang. udregningen - Så er den jo ganske ligefrem. For hver kilo båd der skal holdes flydende, skal der fortrænges 1 liter vand. Dvs. der skal fortrænges 1 m3 vand for at bære 1 tons. Her ser jeg bort fra at vandets temperatur også har indflydelse på bæreenven.


Så derfor:
Hvis vi antager at bådens´ vandareal er 10 kvm, vinklerne hvormed skroget ændres er udeladt pga. lille indflydelse - dvs. vandarealet er uændret så kun rumindholdet ændre sig når båden hæver/sænker sig i vandet - og HELE båden skulle være hævet 5-7 cm, ja så kræver det altså at båden er lettet for 500-700 kg. Det siger fysikken, og det kan der altså ikke ændret på.....

Så vidt jeg lige hurtigt har kunnet finde på nettet så er den nye motor ca. 80 kg. lettere end den gamle Bukh. Derudover er der fjernet div. andre ting - Lad os sige at der samlet er fjernet 150kg.

Derfor er der en eller flere af antagelserne der ikke er korrekte. Og den mest sandsynlige er nok den at det ikke er hele båden der har hævet sig.


Denne diskution er nok den type hvor der er 3 sider af samme sag - Min side - bhvvs´s side - og så sandheden.


Iøvrigt kan det at der fjernes batterier på 30-40 kg i stævnen af en sejlbåd, der får stævnen til at hæve sig 7cm. slet ikke sammenlignes med det at ændre på motorvægten i en Saga 24. Stævnen på en sejlbåd er som oftest smal og hvis båden er af lidt ældre dato ofte også med en ret stejl stævn. Dermed har sejlbåden meget begrænset bæreevne i stævnen - hvilket også passer meget godt med at selv mindre børn kan få en sejlbåd til at vugge hvis de hopper lidt ude i stævnen. Hvis de samme børn hopper lige over motoren i en Saga 24 sker der absolut intet mht. uro i båden, da det netop er her at en Saga 24 formentligt har størst opdrift pga. bredden.


Og undskyld til strøyer fordi denne tråd tager en drejning han formentligt ikke havde tænkt sig...

Sidst redigeret af megelundo; 20-10-2012 kl. 20:43.
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,917
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, HoldingRu1wek
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:25.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden