Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 556
0 medlemmer og 556 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #12  
Gammel 06-04-2016, 22:47
Kåre Kåre er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2010
Bopæl: Hinnerup
Indlæg: 38
Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Vedligeholdelse er langt vigtigere end alder og motortimer, MEN 30k for en 16 år gammel 60 hk motor med 700 timer på blokken er ALT for dyrt - uanset hvilket mærke der vælges.
Vi har så ind til videre kun forhandlet pris, og der blev givet en god rabat, og motoren har lige fået lavet service inden den er sat til salg, så den er klar til sejlads.

Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Du har valgt at handle motor på det tidspunkt på sæsonen, hvor sælgere tror at alt der skinner er guld, men det gælder om at have is i maven og først slå til når den rigtige motor til den rigtige pris er der.
Jeg har kigget motor i 5 år nu, og seriøst det sidste års tid. Jeg er voldsomt dårlig til at tage hurtige beslutninger, men beslutningen skal jo tages på et eller andet tidspunkt, ellers sker der jo ingenting. Man kan jo vente og vente, og det kan jo altid være der dukker noget bedre op i morgen :0)
Samtidig så skal jeg jo selv sælge min motor, så den må jo også være guld værd nu :0)


Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Om du handler privat eller hos forhandler er op til dig, og dine egne evner til at vurdere motorens stand, må nødvendigvis have stor betydning for dit valg.
Mine evner er ikke specielt gode til at vurdere en motors stand, men jeg kan dog godt kigge mig omkring og se hvad andre skal have for samme type motor. Motoren er så også gennemgået og serviceret, så en vis garanti er der dog.

Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Som jeg forstår dit behov, er der ingen specifik grund til at vælge en 4-takt, du kan også overveje en 2-takt med et af de moderne indsprøjtningssystemer som er ligeså økonomiske som 4-taktere.

Som nævnt er Mercury Optimax (som jeg selv sejler) et rigtig godt valg, men Yamaha og Suzuki laver imho også rigtig gode motorer.
Jeg ville ikke være i tvivl om hvilken jeg skulle vælge hvis jeg sammenligner dem du nævner og så denne her:
http://www.dba.dk/mercury-paahaengsm...id-1020531635/
Den har været til salg i 4 mdr. så mon ikke der kan hentes nogle tusind i afslag!
Jeg har også i løbet af årene overvejet at blive på 2-takterne, bl.a. fordi jeg aldrig har haft problemer med de 2-taktere jeg har haft (som dog kun tæller en lille mariner og min nuværende Yamaha).
Udvalget af moderne 2-taktere er bare ikke særlig stort, og så gode anmeldelser får de altså heller ikke.
Jeg har ønsket en større motor i første omgang. Og så ville jeg bare prøve at have en 4-takter, for at få mindre støj og roligere gang ved lav hastighed når man sejler stille afsted med familie og venner, og gerne vil snakke samtidig :0).

Det er sikkert en fin motor du har fundet der, men jeg har valgt at finde en der ikke vejer så meget, da jeg lige har fået vejet mit sæt, og fundet ud af at det vejer en del mere end forventet. Så jeg ville ikke smide for mange ekstra kg på.
Optimax'en vejer det samme som den 80 Hk 4-takter Yamaha jeg også har overvejet, og det er 60 kg mere end 60 Hk 4-takteren.

Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Husk så også på, at der for mange mennesker går lidt religion i den når der diskuteres fabrikater, præcist som man oplever det når folk snakker biler.
Ja det kan jeg forstå :0)

Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Hvilken båd er det du har?
Det er en Nordkapp 16 fra en gang i 70'erne.

mvh
Kåre
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,570
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, BooneAmare
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:24.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden