Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 491
5 medlemmer og 486 gæster
czlwxadbehw, Kyliehot, LarryDyday, miteenhah, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #14  
Gammel 18-03-2012, 22:05
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Ser godt ud Morten. Fortæl hvad du har brugt af materialer og hvordan og hvorledes. Jeg kunne godt finde på at gøre det samme
Naturligvis :-) Her kommer den korte udgave, - så må du stille supplerende spørgsmål hvis der er huller...

Jeg har brugt(Ca.):
2 stykker gevindstang 10mm x ca. 15 cm.
5 firkantskiver
5 møtrikker
1 240 cm. bræddebolt
Diverse søm og skruer
5 stk. 10x10x240 cm. stolper(eller 4x4 som HB kalder dem)
5 stk. 10x1,6x240 cm. forskalningsbrædder
+ lidt lægter jeg havde liggende

Det hele købt i Jem & Fix for omkring 500 kr.

Ideen i opbygningen er, at båden skal hvile på kølen hvor den er stærkest, og støttes i siderne så den ikke vælter.

Blokkene den hviler på, er inspireret af opbygningen af paller. Her er det 2 stk. 10x10 på 40 cm. som holdes sammen med 2 stk. forskalningsbrædder på 40 cm. Dem har jeg så bygget op til bådens højde, og lige banket et par brædder på, for at holde dem sammen.

Den bagerste blok, har jeg stukket en 10x10 stolpe igennem, og boltet fast til blokken.

I siden har jeg to lodrette stolper, hvor jeg har boret hul i toppen og stukket gevindstangen ned i. Tilsvarende har jeg gjort i et stykke 10x10 som ligger ned. På gevindstangen sidder to møtrikker midterst, med firkantskiver yderst. På den måde kan jeg skrue møtrikkerne fra hinanden og finjustere højden på sidestøtten. Husk vægten skal være på kølen. Sidestøtten skal blot forhindre båden i at vippe.

Jeg byggede den bagerste del op, med båden på traileren, og næsehjulet helt i bund, - så bagenden kom så højt op som muligt.

Da vi skulle have traileren ud, løftede vi næsen ved hjælp af næsehjulet så højt som muligt. Herefter klodsede vi forenden op med autobukke og en 10x10,- sænkede næsen og trak traileren frem så langt den kunne komme for vangerne. Herefter løftede vi traileren op igen, flyttede bukkene og trak traileren ud det næste stykke, osv. indtil båden til sidst stod på de to blokke.

For at få traileren ud det sidste stykke måtte vi løfte selve båden med donkraft, men det gik fint nok.
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 111,493
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, czlwxadbehw
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:46.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden