Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 556
3 medlemmer og 553 gæster
Edwardapown, maximllmt, Richardlek
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #4  
Gammel 24-06-2014, 06:58
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Den absolut laveste planingshastighed for din båd kender jeg ikke, men som ofte skal motoren løbe ca. 3000 omdr.min., for at båden er planende, hvis man tager udgangspunkt i din båd og tilsvarende.

Som tidligere skrevet, er bådens laveste planingshastighed IKKE ensbetydende med, at motoren ved det omdrejningstal er mest økonomisk.

Det skal også noteres, at en omdrejningsforøgelse på ganske få hundreder omdrejninger har stor indflydelse på brændstofforbruget.
På min båd - Four Winns 195 Sundowner med en 4.3 V6 karburator motor og sejlklar vægt på ca. 1600 kg - kan jeg holde min båd økonomisk planende ved 2800 omdr.min. Jeg har prøvet eksperimentet over strækningen fra Hornbæk til København og sejlet med 3500 omdr.min. for at få en fornemmelse af det forøgede brændstofforbrug. Procentuelt og helt præcist er det ikke målt, men jeg vil gætte på, at jeg vel nok brugte 30% mere brændstof end ved det normale omdrejningstal på 2800 omdr.min.

Afhængigt af vind, vejr og strømforhold kan jeg vel holde min båd på den absolut laveste planingsfart ved et omdrejningstal på 2500 omdr.min., men motoren lyder anstrengt og fornemmelsen af, at brændstoffet løber hurtigere igennem end ønskeligt er krystalklart.

I dit tilfælde og med valg af propel, er en Revolution 4 rustfri stål et udmærket valg, men gør dig dine overvejelser inden du køber den kontra valget af en 4-bladet alupropel - som ofte skal en rustfri stålpropel provokeres før man tydeligt kan mærke forskel kontra aluminiumpropel.

Et andet parameter er ved en evt. påsejling / grundstødning med et rustfri stålpropel. Som ofte giver rustfrit stål sig ikke, men det gør dit drev....
Selvom der er flo-torq i propellen, kan det i visse tilfælde ikke være nok til at redde drevet ved grundstødning/påsejling med rustfri propel....

Propshop.dk kan være en mulighed til at hjælpe dig videre i propeljunglen, ellers er gukkel som ofte en god partner til at finde mange flere oplysninger om propellere, leverandører, tests og meget andet...
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,527
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Dennismaisguisy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:23.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden