Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 585
2 medlemmer og 583 gæster
CampaAddendvok, Kyliehot
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #1  
Gammel 16-05-2013, 16:39
Hugoianer Hugoianer er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2013
Bopæl: Danmark
Indlæg: 57
slibning inden Primer

Hej

Købte en sejlbåd i vinters hvor bunden ikke er i helt så god stand som oplyst af sælger, regnede med bare at skulle slibe det værste skallede bundmaling af men inden under dukkede der cirkelrunde huller op, så jeg straks tænkte osmose, men pt ser det ud til at det "bare" er rurer der er kommet helt ind til gelcoaten, og så heldigvis ikke længere. Så den tidligere ejer har tilsyneladende bare smidt ny maling oven på.

Købte i vinters en gang hempel underwater primer, som vist er den de før kaldte yacthprimer på tilbud, men nu hvor jeg skal helt i bund er det måske bedst at bruge deres 2 kompopnente først og så denne her som mellemstrygning inden bundmalingen, så hører gerne et par råd.

ang slibning inden primer, så står der at man skal slibe bunden ru for at sikre god vedhæftning, men hvad pokker er den rigtige kornstørrelse til slibemaskinen for at få den i den rigtige ruhed ?

Ville selv mene det kunne gå fra korn 60 til 80, men det er måske for fint.

Kom ellers noget sent igang med båden da en gang betændte mandler der skulle ud, lige huggede 4 uger ud af kalenderen, så prøver en del ting af på bundmalingen for at komme igang. Har prøvet det meste af en dunk Hempel paintstripper og er lidt overrasket over hvor lidt maling den fjerner af gangen, har givet den for 3 gang idag på det område jeg tester af og først nu er jeg igennem i ca 25 % af området. Da de fraråder at man bruger den direkte på gelcoat er det ikke muligt at bruge den mere der, så har lige købt 3 bøtter Yact kemi, bundfarve fjerner som må sidde op til 12 timer uden det skulle skade gelcoat. Så skal lige finde en dag hvor jeg smører det på om aftenen og fjerner den morgenen efter.

Den anden side af båden er idag blevet smurt ind i brun sæbe så der sker noget der også.

så når jeg engang ved hvad jeg syntes funker bedst så lægger jeg det op her :-)

Lærte ellers idag at der tilsyneladende er en årsag til at Bachos laklinger er så dyre. Købte en bacho lak skraber for flere år siden til rensning af havemøbler og selvom klingen er blevet brugt i mange timer er den altså stadig bedre en de billige klinger de også har i harald nyborg, så bed i det sure æble og kørte i HN på vej hjem fra havnen og købte et nyt blad.

Blev ellrs mobbet lidt i HN :-), for var jo sort over det hele efter skrabningen, og spurgte efter støvmaskerne og fik følgende replik med på vejen. - "det er da lidt for sent, er det ikke ?" :-0

Vh Bo
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,531
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, CampaAddendvok
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:06.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden