Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 581
0 medlemmer og 581 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #8  
Gammel 27-10-2013, 21:56
Fletcher14's Avatar
Fletcher14 Fletcher14 er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
Enig. Jeg begik helt klart den fejl, at sidde med en utilstrækkelig vejrmelding. Hvis jeg havde kigget på FCOO, så havde vejrsituationen over Sundet været mig bekendt. Det gjorde jeg desværre ikke. Der var nemlig vindstille i Københavns Havn. En kritisk fejl. Det var derfor egentlig kun en afvejning af, om den ellers skulle henligge i Københavns Havn - eller jeg skulle sejle gennem den kulsorte nat. Det var endda i sig selv lige på vippen.

Jeg blev så først klar over graden af uvejret over Sundet da jeg var over halvvejs. Da jeg så kunne fornemme det urolige hav i den sydlige ende af Kongedybet, undrede jeg mig noget over vejret - og overvejede, om jeg havde overset noget, og, om jeg skulle vende om. Jeg var dog halvvejs - og det ville også være rart, at komme hjem. Cirka 15 min til havn ved normal jævn fart.

Nordre Røse fyr lyste så klart i horisonten, så med en klar plan med kurs mod fyret og så afstik til Kastrup Havn, så vægtede det alligevel mod gennemførsel. Jeg var meget tryg ved Fletcher'en og kunne jo altid vende om - og få medvind tilbage. Tænkte jeg! Her begik jeg nemlig den fejl, at manglende månelys gør bøjer og fiskenet usynlige. Man forventer nemlig ikke den slags på Sundet - på samme måde som i Køge Bugt eller i fjorde. Men, de er der faktisk i nogle zoner - og er ringe afmærket. Da de første fløj forbi, meget tæt på, så stod det klart, at jeg ikke kunne vende om med risiko for, at ramme dem igen og få net i skruen. Så, nu var det altså bare fuld gas, så eventuelt net eller line kunne blive skåret over.

Projektøren kom nu på - og i det fjerne kunne ses blå blink. Båden hoppede jo, så de blå blink lyste op i takt med bølgegangen. Det var betryggende, hvis det var en slags patruljebåd eller forsvarsøvelse længere fremme. Jeg undrede mig over det, mens båden fløj fra bølge til bølge med store brag. Pludselig stod det klart, at det var søafmærkningen til Amager Strands pynt. De sorte bøjer reflekterer altså blåt om natten. Dermed havde de føromtalte fiskenet forstyrret kursen og jeg måtte nu desværre søge ud mod Sundet igen - og op mod vind og bølger. På denne sidste del af strækningen, cirka 7 min tilbage, var det værst, men heldigvis vidste jeg, at det nu var næsten helt slut med bøjer. Det ville være meget usandsynligt, at møde flere, så strækningen blev gennemført sammenbidt, med projektør og fokuseret på kurs mod Kastrup og det tydelige nybyggede akvarium. Jeg tænkte, at nogle eventuelt kunne se mit kraftige lys, hvis nu jeg pludselig forsvandt ud af syne.

Det sikreste havde været, at blive i Københavns Havn, og, i modsat fald, at vende om da det stod klart med vejret. Det kan slet ikke anbefales, at risikere sådan et uvejr - og de ovennævnte ukendte faktorer. Navnlig ikke, hvis man er alene, som jeg var. Jeg kan i hvert fald takke Fletcher'en og dens Yamaha-motor for, at være så driftsstabil og mig selv for, at være handlestærk i en så presset situation. Panik eller tekniske problemer havde været absolut kritisk.

Omvendt, så er det også erfaringer som disse, der gør en god sømand. Det er her, man lærer, sættes på prøve, og erfarer, hvad man kan klare - og evt ikke kan klare.

Sidst redigeret af Fletcher14; 27-10-2013 kl. 22:44.
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,573
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, WillieNam
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 03:07.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden