Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 283
1 medlemmer og 282 gæster
Phillipgisse
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #40  
Gammel 21-09-2014, 19:33
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Så er det vist tid til en update.

Nu har jeg sejlet med båden i knap 4 mdr. og kan konstatere at røgen er der ved stortset alle opstarter. Altså ved start med både kold/varm motor. Dog mest udtalt med kold motor. Hvis man sejler en tur, og efter måske 15-20 min lægger til et sted, så syntes jeg ikke at der der er nogen særlig røgudvikling. Så det tyder på at der er noget der lige skal "brændes af". Jeg har endnu ikke foretaget kompressionstest, men motoren starter øjeblikkeligt og går jævnt med det samme - Også selvom den har stået stille i et par uger.

Jeg har idag været ved båden for at afmontere lidt dele for forhåbentligt at komme problemet lidt nærmere. Jeg har nu logget 40 drifttimer på motoren. Oliestanden er nu faldet præcis til min. stregen. Så der har på 40 timer altså været et forbrug på afstanden ml. min/max. Ved ikke præcis hvad det svare til i mængde. Men lad os antage at det er 0.5l.

Jeg har taget lidt billeder for at vise hvordan de forskellige dele ser ud. Så jeg kunne godt tænke mig om der var én eller flere der vil være behjælpelig med en vurdering. Jeg ved det aldrig bliver en skudsikker diagnose når man ikke fysisk har set delene.

Jeg kunne godt tænke mig om der er nogle der har en mening om følgende:
* Hvis min turbo er slidt, er det så sansynligt at det kan medføre et olieforbrug på ca. 0.5 liter på 40 drifttimer.
* Hvis det er min turbo der bruger de 0.5l - Er intercooler/indsugningen så "tilpas" fedtede til at det tyder på det?
* Ved at kigge på billederne af indsugninen på topstykket, så syntes jeg ikke det ser ud til at ventilstammen er våd/fugtig af olie. Ihvertfald ikke ved indsugningen. Udstødningen har jeg ikke checket. Så jeg antager at det ikke er paraplyerne ved indsugningen der er problemet. Men hvis man så antager at det er en olieskrabering der er vendt forkert ved renoveringen, vil kompressionen så ikke stadig være OK?

Det lyder måske underligt, men da jeg nu har konstateret et olieforbrug, så håber jeg lidt på at det er min turbo der trænger til en overhaling idet det vil kunne gøres for 3..4000kr. Hvis det ikke er min turbo vælger jeg at leve med røgen da jeg ikke lige har mod på at skulle pille motor ud, og påbegynde adskillelse for at finde årsagen. Og som billederne viser så vil en renovering af turboen vist heller ikke være frås selvom den umiddelbart virker fint, og rotere uden problemer eller mislyde. Er dog i tvivl om det slør der er i akslen er for meget.

Jeg har påbegyndt afrensning af dele, og umiddelbart kommer det sorte snask af forholdsvis nemt. Bruger "koldaffedtning" fra Biltema samt ren diesel i forstøverflaske.

Her følger billederne:

Linie 1 - Venstre. Indsugningsmanifold afmonteret - Billede ind i indsugningen på motor.
Linie 1 - Højre. Indsugningsmanifold afmonteret - Billede ind i indsugningen på motor.
Linie 2 - Venstre. Venstre rør er afgang fra turbo til intercooler. Højre rør er fra intercooler til indsugning.
Linie 2 - Højre. Indsugningsmanifold afmonteret - Billeder ind i indsugningen på motor.
Linie 3 - Venstre. Afmonterede dele. Turbo, indsugningsmanfold, intercooler, luftfilter og slanger til/fra intercooler.
Linie 3 - Midt. Udstødnings afgang fra turbo. Går over i "knæ" hvor udstødningsgassen blandes med kølevandet.
Linie 3 - Højre. En kanal fra indsugningsmanifold til indsugning på topstykke.
Linie 4 - Venstre. Intercooler elementer. Det kammer er fra turboen - Nederste er til motor.
Linie 4 - Højre. Låget til intercooler hvor slangerne tilsluttes. Øverste kammer er fra turboen. Nederste er til motor.
Attached Images
File Type: jpg Foto_1.jpg (262.6 KB, 12 views)
File Type: jpg Foto__2.jpg (609.6 KB, 12 views)
File Type: jpg Foto_3.jpg (548.3 KB, 10 views)
File Type: jpg Foto_4.jpg (501.4 KB, 10 views)
File Type: jpg Foto_5.jpg (672.7 KB, 9 views)
File Type: jpg Foto_6.jpg (363.9 KB, 11 views)
File Type: jpg Foto_7.jpg (596.0 KB, 9 views)
File Type: jpg Foto_8.jpg (231.3 KB, 11 views)
File Type: jpg Foto_9.jpg (564.3 KB, 8 views)
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,564
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Stevenusemy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 03:10.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden