Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 582
1 medlemmer og 581 gæster
Kyliehot
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #2  
Gammel 26-09-2013, 17:20
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Kort fortalt - en bil fra 1988 er som ofte i en trist forfatning både i karrossen, el-anlæg og drivlinien. Tro ikke, at det bliver meget bedre, fordi noget dyppes i saltvand - tværtimod....

Motorblokken tærer sjældent. De største problemer opstår med:

- Udstødningssystem
- Topstykke
- Indsugningsmanifold

Jeg har en havvandskølet 4.3 V6 og i år "trak" jeg nye topstykker og indsugningsmanifold efter 21 års sejlads ( årgang 1992 ).

Jeg vil sige det sådan, at motoren reelt set ikke har nogen værdi, hvis det er den originale fra 1988 med originale topstykker, indsugning og udstødningssystem.

Der findes ikke nogen retningslinier for levetiden på en marinemotor, som er havvandskølet, men kalkuler alligevel med følgende omkring levetiden:

- Udstødningssystem, ca. 10 år
- Topstykker, ca. 12 år
- Indsugningsmanifold, ca. 15 år.

Men som tidligere skrevet, der findes ingen deciderede tal for, hvor lang tid de respektive motordele har af levetid dog kan man sige, at jo ældre det er, jo større er chancen for motorhavari i større eller mindre målestok.

Motoren er den velkendte Chevrolet og er pålidelig, hvis den er serviceret og passet korrekt - mange bådejere og tvivlsom vedligeholdelse sætter også sine spor på en klump støbejern. Der er ingen generelle børnesygdomme på motoren, men alligevel ses det til tider, at der skal nye lejer i hele motoren måske forårsaget af en defekt oliepumpe eller vand i motorolien fordi der har været en gennemtæring.

Jeg kan ikke anbefale at købe båden ej heller det modsatte, men du bør være forberedt på, at der kan opstå store udskrivninger til rep. af drivlinien.

Lidt om priserne på internettet i DK;
- Komplet udstødningssystem, fra ca. 5000,- og op
- Indsugningsmanifold ca. 6500,-
- Topstykker, ca. 6000,- pr. stk.
- Motorpakningssæt ( ifm. rep. af topstykker og indsugning ), fra 2500,- og op

Har du gjort dig nogen tanker omkring generelle omkostninger til service, drift og vedligeholdelse, og ikke mindst, hvad sådan en motor bruger af benzin ?
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,530
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, AndreDot
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:01.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden