Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 561
0 medlemmer og 561 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #31  
Gammel 25-12-2011, 14:46
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Så blev det alligevel jul. Efter lidt pudse, pleje, rense, suge, puste, trykke, klemme, tænde, slukke, tænde, slukke, vente, tænde, slukke, vente igen, tænde slukke ----------------------- tataaaaaaaaaaaaaaaaa. Varme :-)

OK, også en masse ulækker røg og lidt host og hak. Men det spiller squ og jeg glæder mig til at få det i båden. Der skal lige købes lidt varmluftrør, og et rør til udstødningen i særdeleshed. Den bliver ederhyleme varm og skal ekspederes langt væk med en passende slange.
Hvis du kan og har mulighed for det så få dine varmeslanger isoleret når du installere dem. Der er uhyggelig meget varmespild i slangerne. Jeg har selv en D41 og den giver ikke meget varme pga uisolerede slanger. Har lige bytte mig til en eberspächer d3l som skal prøves af. Den har ikke kørt i længe og nu ligger den i en papkasse i garagen og venter på at jeg kommer hjem og prøver den af. Du skal også tænke på dimentioneringen af slanger og at bøjninger og vinkler nedsætter luftstrømningen en del.

Sakset fra Kjøller: Dieselvarmere (luft)
Da alle varmere fra start er konstrueret til biler blev disse tidligere, mere eller mindre modificeret sat i bådene.
I dag ændres/konverteres disse varmere ofte så meget, at man kan tale om deciderede båd/marinevarmere. Materialet er rustfrit stål eller aluminium. Tanktilslutning, kabel og afgassystemer skal være helt anderledes i en båd end i en bil. CE/ISO normen m.fl. stiller store krav specielt til monteringen og tilbehøret, da de fleste (alle) fejl med varmere i både har været med "bilvarmere" der ikke har været korrekt monteret og tilstrækkeligt modificeret. Erfaringen viser, at selve varmeren "kun" er ca. 50%. Marinetilbehøret og selve monteringen er mindst 50 % af det færdige resultat.
Da dieselluftvarmere er tænkt til den mellemstore og større familiebåd, er de forsynet med en kraftig blæsermotor der muliggør transport af store mængder luft (ca. 120 m3 til ca. 300 m3 i timen) i lange luftslanger (ca. 10-13 m). Luftmodstanden i slangerne forøges kraftigt med slangernes længde og antal bøjninger.
En "bilvarmer" der eksempelvis leveres med Ø 60 mm slange (til korte afstande) skal til både ændres til Ø 75 mm slange, - Ø 75 til Ø 90 mm o.s.v. Nye motorer, bedre blæserhjul o.lign. har de seneste år reduceret strømforbruget og ikke mindst lydniveauet væsentligt i forhold til tidligere. Bådenes strømkapacitet har også ændret sig (flere batterier, gode ladere o.s.v.), så strømproblemet ved anvendelse af bådvarmere er mindsket eller elimineret.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,527
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Dennismaisguisy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:12.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden