Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 574
2 medlemmer og 572 gæster
Edwardapown, lynnea4
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #11  
Gammel 16-10-2008, 21:34
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Se det er det Volvo gerne vil have os til at tro på - men Volvo producerer ikke motorene selv - de er præcis magen til dem Mercruiser benytter - og heller ikke Mercruiser producerer dem selv - begge fabrikanter køber motorene hos GM (General Motors) og købte du nu fx motoren hos GM som jo trods alt har bygget og konstrueret den så er anbefalingen bare en motorolie der opfylder nogle API normer som næsten enhver moderne motorolie opfylder - vil du have de præcise normer (husker dem ikke i hovedet) kan de ses på linket til GM
Jeg mener at Volvo's olie anbefalinger er der mere fornuft i end Mercruisers. Så derfor sejler jeg på Volvo olie selvom jeg har Mercruiser men bruger det bedste oliefilter fra Mercury (det med syntetisk filter materiale som har langt bedre filtrering end standard filteret).

Min konklusion er, efter for meget olielæsning på nettet , at en 15W-50 olie er den rigtige viskocitet til GM baseret marine motorer. Jeg mener at 15 er en passende viskocitet når olien er kold. Det betyder at den er "tyndere" end Mercurys 25W-40 ved en kold start og dermed er hurtigere kommer rundt og smører. Til marine motorer ønskes ikke en for "tynd" olie som en 5W-30 olie da længere tids tomgangs sejlads kan betyde brændstof fortynding af motorolien.

Hvis man så presser sine motorer meget og vil gerne købe det bedste til sin motor så bør det være Volvo's fuldsyntetiske olie. Da jeg skulle hurtigt hjem fra Femø i sommers til Karrebæksminde havde jeg olietemperaturer på mellem ca 210 Fahrenheit igennem længere tid, så da havde jeg det godt med at sejle med fuldsyntetisk olie.

Ifølge amerikanske hjemmesider så frarådes Volvo's marine olier til motorer med katalysator, med andre ord indholdet af ZDDP er sikkert meget højt, igen perfekt til marine motorer. Det skal dog siges at Mercury's olie også har højt indhold af ZDDP. Det har moderne olier beregnet til biler til gengæld ikke.

Endelig påstår Volvo at hvis man skifter olie og starter motoren op for at cirkulere olien så er konservering ikke nødvendig før en normal vinteropbevaringsperiode. Jeg konserverer dog selv for også at beskytte ventilerne, men det antyder at olien indeholder VPI's (Vapor Phase Inhibitors). Igen godt til en marine motor.

Sjovt nok ligner Volvo's dunke Mobil One dunke i formen, men det kan være en tilfældighed.

Eneste problem med Volvo's olie er prisen. Den er så meget billigere i USA at det er latterligt.

Skal se om jeg kan finde en billig måde at få Volvo olie til Danmark på.
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,501
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, lynnea4
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:02.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden