Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 535
0 medlemmer og 535 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 793, 17-05-2024 at 20:06.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #56  
Gammel 31-01-2009, 11:00
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Jeg er helt enig i Jan`s indlæg mht. myter - de opstår altid - men man må forsøge at forholde sig til de fakta der foreligger og så selv vurdere

Efter min opfattelse så er hændelsesforløbet og årsagssammenhænget i Estonias forlis meget tæt på det den officielle havarirapport har fastslået - alle de "lomme" teorier der senere er fremkommet om bomber russisk mafia etc er efter min opfattelse - fantasi - intet andet

Der vil selvfølgeligt altid være småting der kunne være skrevet andersledes i den officielle havarirapport - det er ting som den forholdsvis milde kritik af den Estoniske besætning - men det er nok fordi det politisk var betændt at udråbe besætningen som hovedårsagen. I 1994 var Estonia et nyt land der netop havde løsrevet sig fra Østblokken - og man ønskede måske politisk ikke for meget kritik af besætningen der var Estisk - man må jo også sige at mange af besætningsmedlemmerne betalte med livet for deres fejldispusitioner.

Mht Titanic er der ligesåmange myter - og det er som om at jo mere vi ved om Titanic (mængden af faktuel viden er jo steget dramatisk de seneste år når det gælder titanic - vraget er fundet og undersøgt i alle ender og kanter) jo flere fantastiske teorier fremkommer der om forliset.

Jeg vil tro at det samme vil gælde fx Estonia - der vil nok også fremkomme utalige hjemmestrikkede teorier i årene fremover nogle mere fantastiske end andre.

Estonia sagen havde jo set med mine øjen 2 aspekter:

-En teknisk (hvad gik galt) den er rimelig veldokumenteret

-En Etisk - det er det med de mange omkomne der ligger nede i skibet - den sag er ikke så velafdækket idet vores politikere har haft mange meninger gennem årene bla:

-Skibet skulle bjærges - det var holdningen lige efter forliset

-Skibet skulle overdækkes med sten - det var holdningen i lang tid - og blev påbegyndt men så afbrudt

Men dialemmaet er at politikerne aldrig tog stilling til en efter min mening bedre løsning - nemlig hurtigt efter forliset at have bjærget alle omkomne op fra vraget og identificeret dem og givet dem en værdig begravelse - denne løsning foreslog Smittac (det special dykkerfirma der dykkede på Estonia efter forliset) - politikkerne har efterfølgende sagt at de ikke ville den løsning da:

-Ikke alle omkomne kunne måske findes (efter mottoet kan ikke alle få deres omkomne familiemedlem tilbage skal ingen have det) et argument jeg ikke køber - for så skulle vi efter en ulykke aldrig bjerge omkomne da vi jo ikke kan være sikker på at finde alle.

-At bjærge de omkomne ville være en stor psykisk belastning for dykkerne - se det argument kan jeg slet ikke købe - dykkerne arbejdede nede i skibet over flere uger og "vadede" rundt mellem de omkomne - det må da have været om muligt værre end at bjærge dem - desuden har dykkerne selv udtalt at det ikke ville betyde noget for dem da de ofte bjærgede omkomne - det var de trænede og vant til

Så det der mangler i Estonias tilfælde er efter min mening at politikkerne havde taget deres ansvar og bjærget de omkomne - så havde interessen for vraget måske også været mindre
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 115,316
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, DennisPseut
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:01.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden