Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 187
0 medlemmer og 187 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #2  
Gammel 29-05-2017, 22:06
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Citér:
Originally Posted by Boatnovice Se indlæg
Når en sælger i annoncen skriver, at en båd har en cruisefart på et bestemt antal knob og en maxfart på et bestemt antal knob. F.eks. cruisefart på 20 knob og maxfart på 30 knob. Hvad skal man lægge i det ift. brændstof-forbrug?

Skal cruisefart så langt ned som muligt ift. brændstof-forbrug? Hvis en båd har en cruisefart på 20 knob og en anden på 10 knob, så er det den båd på 10 knob, der er mest økonomisk?

Dvs. at det er dyrere at sejle med 10 knob, når cruisefart er 20 knob, fordi motoren skal arbejde mere ved 10 knob?

Hvornår er en båd mest økonomisk? Jeg havde forestillet mig, at hvis man sejlede 5 knob, så var den mere økonomisk end 10 og 20 knob. Det er nok en naiv og ikke-gennemtænkt ide. Jeg ved godt, at man også skal have for øje om, man ønsker at komme frem til destinationen hurtigere og om det kan betale sig at sejle langsomt osv.
den er svær at give en forklaring på, da det ikke er ens fra båd til båd.
der er også stor forskel på om vi snakker halv eller hel planer.
10 knob vil for de fleste både være en dyr hastighed at sejle da ingen både planer ved den fart, men har bagenden godt begravet i vandet og slæber en stor hækbølge efter sig, motoren slæber som en bil der kører op ad en stejl bakke. For min halvplaner hedder farten enten 7 knob eller 12-13 knob, det imellem er som beskrevet ovenfor. båden går op og planer ved ca 11 knob i blank vand og så giver jeg den et par knob mere. økonomien er ens ved 7 knob og 13 knob når vi snakker liter pr. mil. når jeg giver mere gas stiger forbruget meget og ved max fart ca 17-18 knob er forbruget næsten dobbelt op i forhold til 12-13 knob, men det er farten jo ikke.
Husk tommelfingerreglen om at en båds max fart inden den begraver bagenden er bådens længde i meter = knob.
det er en punkt der skal overvindes ( mange flere HK )
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 108,941
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, alejandrali3
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 04:02.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden