Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 584
2 medlemmer og 582 gæster
Leonapp, XRumer23wek
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #7  
Gammel 16-11-2010, 07:55
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Angåene propeller og hvad de er lavet af, er der opstået en hel relgionskrig omkring stål kontra alu, mens man aldrig eller næsten aldrig nævner komposit...

Og som jeg har forstået det, er det sådan at det er er fordel at ens propel vejer så lidt som muligt og er holder sin form ved forskellige omdrejninger så meget som muligt.

Propeller af stål er gode til at holde formen, men er til gengæld tunge, og det giver mere masse at accelerere og det belaster alt andet lige lejer og propelaksel mere...

Alu er meget lettere, men er også blødere og deformerer mere under brug, og det gør virkningsgraden dårligere...

Komposit, især kulfiber propeller er lette og utrolige stive, og holder formen bedre en stål under brug, og skulle ud fra det være det bedste valg, da den er meget lettere, stivere og relativ prisbillig ...

Men jeg hører aldrig om komposit propeller ? og der undrer mig en del, så måske er der noget jeg har overset eller misforstået.

Jeg har netop købt en sådan propel for at teste den når sæsonen starter.

Er der nogen herinde med viden om komposit propeller ville det være intressant at høre det..

Laves der propeller af Magnesium og Titanium, jeg ved at især Titanium ville være meget dyre, men til gengæld utrolig lette, superstive og uhyre stærke, men har aldrig hørt om sådanne propeller.....
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,562
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, TipplerPiosolo
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:33.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden