Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 576
1 medlemmer og 575 gæster
RasarusCreergo
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #9  
Gammel 16-11-2010, 10:16
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Jeg vil ikke skifte til stål! Jeg har en standard 3-bladet alupropel og ønsker et alternativ stadig i alu indtil videre.
Noget kunne måske tyde på at din nuværende propel er for stor, men det ved du først når du har rundt de 10 timers drift. Jeg tror du skla finde en 4-bladet omkring de 20 tommer.

Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Jeg er hverken imponeret af hverken bådens acceleration, topfart og evnen til at komme op at plane. Det er en 19 fods bowrider på ca. 1300 kg. med 220 hk. 4.3 MPI MerCruiser og alligevel skal der en del gas til at få den op at plane med 3-4 personer i båden og uden at have prøvet topfart endnu (båden er helt ny og man må max. give 75% gas de første 10 timer) så tror jeg ikke den går meget over 45 MPH i forhold til det jeg har testet indtil nu og mange lign. både (måske et lille tak mindre) med 3.0 135 hk. motoren syntes jeg tit beskrives med topfart på ca. 50 MPH.
Gi nu lige din skude en chance Den har jo ikke fået lov til at strække ben endnu

Mange bådejers topfart skal tages med et gram salt så ikke noget i det. Man kan hurtigt regne ud hvad den teoretisk topfart på både er og både kommer sjældent op på den hastighed.

Din motor peak'er omkring de 4800 og dermed yder motoren de flest heste der, så det er ikke utænkeligt at det igve dig en hastighedsforøgelse på omkring 5-10 mph i forhold til 75% gas.

Men en faktor du ikke må glemme er vægten. Din båd er relativ lille 1300, og det gør at den bliver meget nemt påvirket af 3-4 voksne mænd på 90-100kg. 150 liter benz, samt hvis den også er bundmalet tager det også lidt på toppen.

Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Hvis jeg sejler en ca. 15 MPH og laver et skarpt sving så planer den ikke mere og skal have ret meget gas før den er ude af vandet igen.
Det er helt normalt.

Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Undrer mig over det da mange bådproducenter af mindre bowridere typisk 18-19 fod beskriver denne motor som nærmest ekstrem til så små både men jeg syntes nu ikke den er for kvik...
Den holdning har noget med USA's generelle overdrevne frygt for at blive sagsøgt af brugere uden sund fornuft. Jeg har har faktisk en mail fra SeaRay hvor i de besvarer et spørgsmål på hvorfor de ikke tilbyder en model med en større motorisation, og til det svarer de blot "we bulid responsible family boats" - tiltrods for at både måske villle maks. løbe 2-3 mph hurtigere med den andre motor. Go figure.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,544
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, RasarusCreergo
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 20:41.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden