Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 305
7 medlemmer og 298 gæster
awozyhegiiv, HansonpreemnKes, Ketilobtaica, kimizeseE, SaturasWroccus, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #14  
Gammel 13-08-2016, 20:53
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Citér:
Originally Posted by Seamaster Se indlæg
Nå nu har jeg været nede og kravle i alle hjørner af båden og været hele ledningsnettet igennem.
Det er lidt pinligt! Men jeg fandt da årsagen ;-)
Kablet imellem septor og startbatteri var klippet over ( spørg mig ikke hvorfor) hvilket jo betød at der ikke blev ladet på Forbrugsbatterierne under sejlads. Det forklarer måske også hvorfor der var 2 ladere, en til forbrug og en til startbatt.
Jeg fjernede den ene lader og satte kablet sammen, og vupti... Der er sørme strøm på forbrugsbatt. Under sejlads ( ca 13,7V) og det ændre sig ikke selvom autopiloten er aktiveret.
Spørgsmålet er så om generatoren kan klare opgaven, den kommer ikke over 13,7V...
Når jeg starter motoren viser den 12V i ca 1 minut før viseren hopper op på 13,7V...
Når jeg har sejlet lidt, og lader den gå i tomgang, så lyser ladelampen, så kan jeg give den lidt gas og tilbage i tomgang igen for at slukke ladelampen.
Jeg tror at generatoren enten skal skiftes, eller renoveres, hvad siger i?
Det er helt normalt at når du starter motoren så viser dit forbrugsbatteri kun batterispænding. Det er fordi den lader på startbatteriet indtil den er oppe på spænding så skifter den over for at lade på forbrugsbatterierne også.
Mht. at du skal give lidt gas for at få generatoren til at lade er måske der er en modstand eller ladelampe der enten er i stykker eller modstanden er for stor. Nu ved jeg ikke hvilken motor du har. Nogle har en modstand bygget ind i systemet og nogle bruger ladelampen som modstand.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 111,430
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, awozyhegiiv
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:21.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden