Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 201
0 medlemmer og 201 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #17  
Gammel 14-08-2016, 11:03
Seamaster Seamaster er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: May 2016
Bopæl: Lolland
Indlæg: 12
Thumbs up

Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
Har du også 12 v på forbrugsbatteriet lige efter start?
Septor skillerelæet skal monteres således at når du starter motoren lader den først startbatteriet op og derefter forbrugsbatterierne. Kan være den er monteret omvendt.
Mht. at den skal have lidt gas kan være din ladelampe der ikke er rigtig. Kikkede i et reservedels katalog og det ser ud til at ladelampen skal være en 12V-4W pære. Prøv at kikke på om pæren har en forkert W. Havde en motor engang hvor W var for høj så skulle den have 1500 rpm inden generatoren slår ind.
Jeg har haft septor skillerelæer i begge mine både og der har aldrig været problemer.
Se link for korrekt montering af septor skillerelæ. http://www.kjoeller.com/biludstyr/st...eriadskillere/
Min opsætning er præcis som vist i diagrammet fra kjøller. Dog er der lidt mere end 1 m mellem septor og startbatt.
Jeg har kun Voltmeter på startbatt ( det sidder i konsollen til motoren) når jeg drejer nøglen, uden at starte, viser den 11,5 V, jeg går ud fra det er gløderørene der æder nogle volt, når jeg så starter motoren kommer den først op på ca 12V, og efter ca 1 minut eller hvis jeg giver gas, hopper den op på 13,7 V. Når jeg opgiver Volt på forbrugsbatt er det fordi jeg har haft multimeter på ( et permanent voltmeter til forbrugssiden er på indkøbsseddelen)
Før jeg fandt det overklippede kabel, startede jeg med 12,9 V på forbrugsbatt som faldt over tid ( ikke så mærkeligt da de jo ikke blev ladet under sejlads, men kun når der var landstrøm på) nu har jeg konstant 13,7V med undtagelse af hvis jeg bruger bovpropellen, så dykker den lidt men er oppe igen med det samme. Når jeg bruger autopiloten, ligger den på 13,4V. Der må altså blive ladet fint på både start og forbrugsbatt. Blot ikke når motoren går i tomgang, så tænder ladelampen 5 ud af 10 gange.

Summasumarum: jeg vil kontrollere pæren i ladelampen er den rigtige, hvis den er det, så må generatoren en tur til en ekspert for at blive kontrolleret.( evt skiftes ud)

Tusind tak for alle de gode råd ;-)
__________________
--------------------------------------------------------------
Seamaster 813
BMW MARINE D636
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,069
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, lydiano60
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:47.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden