Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 586
3 medlemmer og 583 gæster
JoyceLal, Levfwm, SanulBow
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #14  
Gammel 04-05-2012, 21:59
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
og det kan nok også læses at min mening om 2 maskiner til alm. sejlads er unødvendig, og ikke pengene værd.
Der er fordi du ikke interesserer dig for lidt større både. Op til ca. 26-29 fod er en motor mest effektiv, men fra 29 fod og op for planende både så bliver det meget tæt, og det giver mening at udstyre med 2 motorer.

Det er ikke for sjov at bådproducenterne udstyrer større både med 2 motorer.

Vi kan bruge min båd som eksempel som er en Formula 292 Fastech med 2 small block motorer. Den findes også i en racer udgave uden kabine og andre komfort ting, og ca 1000 kg lettere hvor den er ca lige så hurtig som min med en Mercury Racing 500 EFI. Men det er ikke en fair sammenligning.

Skulle min båd udstyres en motor som skulle give samme performance som jeg har nu, så tror der skal mindst en Mercury Racing 600 SCi til. Tror du vedligeholdelse på den motor er billigere i forhold til mine 2 small blocks ?

Udstødningssystemet på den motor er en tikkende bombe, som kan revne med salt i motoren som følge. Ventilfjedre (og evt andre ting relateret til dette) skal tjekkes og højst sandsynligt skiftes efter ca. 300 timer. Vedligeholdelse og renovering af en kompresser med mere.

Hvad tror du er den mest sikre løsning på lave udgifter ?

En kraftig racer maskine som en Mercury Racing 600 SCi, eller 2 Mercury Racing 377 Scorpion moter med standard udstødningstystem og ingen specielle krav til at renovere topstykke komponenter ?

Yderligere er drevet mere udsat med så kraftige enkelt motorer. Med en kraftig racer motor på en tungere offshore powerboat kan du skifte drev ca. hver 50 time, hvis du er uheldig sejler du kun 5 timer før det siger bang. Mens du med 2 mindre motorer slet ikke behøver at tænke på dit drev.

Jeg prøver bare at sige at der faktisk er fornuft i en løsning med 2 mindre motorer i forhold til en kraftig.
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,550
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, BasirImponia
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:24.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden