Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 506
6 medlemmer og 500 gæster
czlwxadbehw, Kyliehot, LarryDyday, miteenhah, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #9  
Gammel 12-08-2011, 12:06
MortenBP MortenBP er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2011
Bopæl: DK
Indlæg: 227
Hej igen

Synes jeg skylder en tilbagemelding på hvordan det gik med mit lille projekt. Desværre fik jeg ikke taget billeder, - de kunne ellers have været brugt til en "sådan skal det IKKE gøres guide" ;-)

For det står lysende klart, ALDRIG mere sætte båd af på græsplæne!

Min kammerat og jeg troede at det ville være forholdsvis let at få traileren ind under igen, men AK nej. Det første lange styk gik fint, - men da vi så skulle løfte båden med donkraft for at flytte den forreste støtte ift. vangen på traileren, drejede båden hvilede på et tidspunkt udelukkende på bagbord buk agter, og kombinationen af en stolpe forrest i styrbord side, og en træklods på vangen til højre for bagerste kølrulle på traileren!!

Vi fik båden stabiliseret, og traileren flyttet på plads i den nye stilling, og til sidst lykkedes det med spillet at trække den helt op på traileren! Dammit,- havde vi bare kørt den i havn istedet, - det havde været MEGET lettere. Derudover så er det også super hårdt for koblingen på bilen at bakke en trailer forsigtigt på græs. Den lugter fælt, - jeg tror ikke det var sundt for den....

Omvendt så har jeg gjort nogle erfaringer, - som jeg vil prøve at dele ud af her. Jeg kan se at andre har haft lignende udfordringer, så vi kan lige så godt dele ;-)

1. ALTID et plant og hårdt underlagt.
2. Lav nogle overdimensionerede bukke i f.eks. træ(10x10 stolper f.eks.) og gør dem rigeligt brede i bunden.
3. I stedet for 2 eller 3 bukke agter, - så ville jeg lave en stor, med f.eks. 6 ben som går skråt ud til siderne, og som støtter båden både på kølen, men også i siderne så den ikke kæntrer.
4. Forrest vil jeg lave en smallere buk, med 4 ben, og evt. et par lister i siderne af den øverste bjælke som kølen ligger på, så der er styr på kølen.
5. Når den bagerste buk skal på, - så vil jeg løfte traileren i begge sider, til højden passer til bukken. Sætte bukken under, og sænke traileren igen. Alternativet er at løfte båden på kølen, men løfter jeg traileren, så ligger båden hele tiden stabilt på rullerne.
6. Derudover vil jeg bruge samme princip, som i tråden ovenfor, altså løfte stæven, rykke traileren så langt den kan komme, - flytte bukken om på den anden siden af vangen, og rykke traileren igen, til den er fri.
7. Når traileren skal på igen, er det super vigtigt at traileren er helt lige ift. kølen på båden. Brug evt. en mursnor eller tilsvarende til at forlænge bådens køl frem, så man kan se at det passer 100% med trailerens ruller når den står foran båden.

Og ellers vil jeg sige tak for det gode input fra de øvrige brugere her på fenderen.dk. Det er fedt med et godt og seriøst debatforum. Jeg var lige ved at lade min arbejdsgiver betale en overtakseret SMS for en bruger på bådgalleriet, - men synes fenderen.dk er meget bedre ;-)
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 111,493
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, czlwxadbehw
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:51.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden