Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 337
7 medlemmer og 330 gæster
BrantClums, GamalQuees, Jarollacuttikax, Karmoktib, MilokClavits, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #5  
Gammel 28-07-2016, 20:39
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Lidt vigtig info for at vi kan hjælpe dig - Er det er problem der pludselig er opstået, er det en ny/anden båd du har købt - Ny 12V-installation eller andet??

De 14.3V på startbatterierne er helt fin. Men de 12.9V på dine forbrugsbatterier er alt for lavt til at lade på dem. Idet der er næsten 1.5 V forskel på dine start og forbrugsbatterier indikere det at der er en dårlig forbindelse imellem dine startbatterier og dine forbrugsbatterier og/eller din septor. Jeg har ikke selv en septor adskiller, så ved ikke hvor stor forskel man kan forvente. Vil dog mene at alt over 0.2V forskel er for meget. Så du er nødttil at gå alle forbindelser kritisk igennem. Husk at det kan være et problem på både + og - forbindelse, en evt. afbryder/omskifter osv.

Hvilespændingen på dine batterier bude være ca. 12.6V(2.1V*6celler). Når der lades skal hver celle op på min. 2.3 eller gerne 2.4V. Altså noget der ligner 13.8 til 14.4V. Hvis dine forbrugsbatterier er defekte vil jeg mene at spændingen på disse stadig burde have samme værdi som dine startbatterier.

Jeg går ud fra at du også har en batterilader installeret. Så du kunne jo prøve at lade dine batterier helt op igen vha. landstrøm og så se om ikke det hele spiller som forventet.

For at det ikke skal være løgn så er jeg faktisk selv i samme situation i min egen båd lige pt. Jeg har i foråret skiftet mit startbatteri(80Ah), og skiftet mit ene 75Ah forbrugsbatteri til 3 nye 75Ah AGM batterier. De 2 forrige sæsoner med 2 batterier har jeg aldrig oplevet problemer med at motoren kunne lade ordentligt på batterierne. Begrænsningen var dog at vi max. kunne ligge uden strøm i ca. 1 døgn med det forbrug vi har i vores båd. Og det ville vi gerne forlænge. Så jeg valgte at skifte til 3*75 Ah.
Så her i weekenden da vi var ude og sejle, der lå vi for anker for at bade, hygge osv. Og rent tilfældigt ser jeg at spændingen på mit ekkolod nu pludselig kun viser 11.3V. Og det undre jeg mig selvfølgelig over.

For at gøre lang historie kort, så viser det sig at de nye batterier nu belaster generatoren meget mere under opladning. Og det viser sig at når jeg måler fra klemmerne på generatoren, så er det 0.6V lavere spænding på mit start-batteri. Og igen ca. 0.1V lavere på mine forbrugsbatterier. Alt dette var når generatoren lader med ca. 22A, og det vil kun blive være med en højere ladestrøm. Og de ca. 13.5V jeg har haft har altså være for stort spændingsfald til at mine batterier har kunne blive ordentligt opladet, og jeg har altså stille og roligt drænet mine forbrugsbatterier.

Så lige nu er jeg ved at rengøre alle forbindelser, og så skifte de originale kabler fra generatoren til nogle større 10mm - og så satser jeg på at det hjælper. De originale vil jeg tro kun er 4mm - hvilket jeg undre mit lidt over idet generatoren trods alt er opgivet til at kunne yde 55A. Så syntes de 4mm virker alt for små trods den korte afstand.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 111,339
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Karmoktib
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:09.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden