Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 373
6 medlemmer og 367 gæster
Austinalet, Gelfordmiste, mealeSedRah, RonaldLah, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #4  
Gammel 19-11-2018, 21:11
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 217
Hej,

Jeg vil mene at den bedste løsning er et skillerelæ. Biltema har også et sådant - https://www.biltema.dk/bad/eludstyr/...ela-2000024038. Denne løsning sikre at der først lades på dit forbrugsbatteri når startbatteriet har opnået en vis spænding.

Jeg har selv samme skillerelæ som der er vist i mit link og det har virket fint i 3 år nu. Det eneste man skal huske er at man skal sørge for ledninger med ordentligt kvadrat uanset hvilken løsning du vælger. Hvis dine batterier sidder meget tæt kan du måske godt nøjes med 10mm - ellers 16, 25 eller måske 35mm afhængig af afstanden imellem batterierne. Jeg bruger selv 25mm til opladning af mine forbrugsbatterier idet jeg har et par meter kabel ialt.

Når du skriver et "alm batteri til forbrug" - så husk at et startbatteri ikke er så velegnet til at afgive en mindre/lille strøm over mange timer. Dertil er et AGM bedre. Så du kunne evt. overveje at bytte om på batterierne således dit AGM bliver til forbrug, og så køber du et rigtig startbatteri til start af motoren.
__________________
Marex 77 holiday '87
Yanmar 4JH-DTE
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 111,248
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Gelfordmiste
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 10:33.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden