Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 617
4 medlemmer og 613 gæster
Irinyza, MnoioPhore, Vikirnw, Vilianaogf
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #13  
Gammel 09-02-2010, 23:39
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Citér:
Originally Posted by mohabba Se indlæg
Jeg fik prøvet båden. Undervejs spurgte jeg ha om muligheden for varme fra motoren og det afviste han "da den ikke havde kølervæske"???

Det undrede mig da der forest på styrbord side af motoren sidder en lodret varmeveksler og påfyldning midt på toppen af motoren. Han havde aldrig rørt det. Hans mekaniker havde sagt at den er søvandskølet, men de forskellige tvivlsomme mekanikervenner som han har kan heller ikke blive enige om den har 225, 190, eller 215 HK???

Kan det lukkede kølesystem bare sættes ud af kraft?

Vi kunne ikke finde motorens serienr. så jeg tog lidt billeder af det jeg kunne.
Hvor finder jeg motorens oplysninger på denne model?

Som billederne viser lækker den olie, ham her tømmer den bare ikke før det kan betale sig ; )

Den kunne kun tage 3200 i toppen.
Ja, motoren er monteret med varmeveksler, men om denne er i funktion kan ikke vurderes ud fra billederne.

Omkring løsningsforslag til at bestemme om motoren er søvandskølet eller ferskvandskølet, kan kølerslangen fra motorens vandpumpe løsnes og en prøve af vandet analyseres - kontroller evt. frostpunktet. Er motoren ferskvandskølet ( med glycol i kølesystemet ) skal frostsikringen være ca. -30 grader.

Ventildækslerne afslører, at motoren er en GM/VORTEC industrimotor. De tidligere årgange havde ventildæksler med riller - det har min OMC´er fra 1992.
Umiddelbart vil jeg tro, at motorens effekt er lunt 200 HK, men noget er helt galt med motoren, hvis det oplyste WOT på 3200 omdr.min. er korrekt. Motoren skal ved WOT kunne opnå 4600 omdr.min - motoren mangler altså 1400 omdr.min. for at kunne leve op til det forventede.

Hvis propellen er dimentioneret forkert, så skal der i runde tal monteres en ny propel med ca. 7" mindre stigning - det er meget. Måske der er monteret en 23" propel, hvor båden måske bedst sejler med 15" eller 17" propelstigning...?

Hvis ikke propellen er problemet til de manglende motoromdrejninger ved WOT, så kan problemet bl.a være:

- Gearing i drevet.
- Manglende kompression på motoren
- Defekt brændstofsystem
- Tændingsindstilling
- Tændrør/tændkabler
- Karburator
- Benzinfiltre

Jeg har aldrig set så meget oliespild fra en indenbordsmotor før. Det er bekymrende specielt hvis fejlen ikke findes i tide, så risikerer motoren at havarere.

Vurderet ud fra motorrummet, hvor olien flyder i rigelige mængder, isolering klistret fast med gaffatape og en motor, hvor det højst mulige omdrejninsgtal ligger 1400 omdr.min. under det foreskrevne ved WOT, så ville jeg finde en anden båd i langt bedre og funktionel stand - den omtalte ligner noget solsorten har hakket i.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 114,577
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, MnoioPhore
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 10:28.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden