| 
	
		
			
				| » Online brugere: 404 |  
| 0 medlemmer og 404 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				20-08-2008, 09:38
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
				
				Brug af batteriladere
			 
 Som en naturlig afstikker af tråden batteriladere  kunne jeg godt tænke mig at vide hvor ofte i bruger jeres ladere? 
Taler vi en gang i sæsonen, flere gange, hver måned, hver uge eller hvad? hvad er fordelene og ulemperne?
 
Er det ikke nok at sejle en god tur i skuden? 
hvor meget lader den gennemsnitligt motor egentlig? ligger det ikke omkring de 65-80 amp?
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				20-08-2008, 11:17
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		jeg bruger laderen meget men nok mest i forår og efterår. 
når vi sejler på weekendtur hvor vi tit sejler fredag og kommer hjem søndag  
sejlturen ud og hjem er nok kun 21/2-3 time hver vej. 
jeg har tit radioen/cd tændt nogle timer og køleskabet kører hele tiden + lys ombord om aftenen. er det lidt kølig tændes fyret også. 
 der bruges mange amp  sådan en weekend uden mange motortimer, så for ikke at båden skal ligge med halv flade batterier så bruges laderen flittig. 
strøm er med i prisen for havne leje de fleste steder 
 min motor har en 70 amp generator, men hvad hjælper det når alle batterier har en max for hvor mange amp de kan tage imod. kan de kun tage 20-30  hvad skal man så med de store generatorer !!
                                                             
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
				 Sidst redigeret af goffy; 20-08-2008 kl. 11:20.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				20-08-2008, 22:02
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: MidtSj 
						Indlæg: 474
					      |  |  
	
	| 
				 Altid 
 
                  
		Min lader er altid til,men det er det ene køleskab også,så lidt forbrug er der  
Min motor har en 75amp. generator.
				__________________Hilsen Kim  
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			
				 Sidst redigeret af Kim; 20-08-2008 kl. 22:06.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				21-08-2008, 11:11
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		Ok jeg bruger ellers min meget sjældent, har brugt den engang i år.. Vi i sige at det er emst optimalt hvis man bruge laderen en gang om ugen for lige at lade batterierne helt op eller bare engang om måneden?
 Kim - du har vel også landstrømsudtag standard i båden ik?
 
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				21-08-2008, 17:12
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: MidtSj 
						Indlæg: 474
					      |  |  
	
	| 
				 opladning 
 
                  
		Hvis du sejler en tur om ugen er det ligemeget,men en akkumulator har det bedst fuldt opladet,og en hvis selvafladning er der også.Ja når båden er i havn sætter jeg landstrøm på,og på vandet har den en inverter   til at lave 230v
 
				__________________Hilsen Kim  
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				21-08-2008, 21:11
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		batterierne har det bedst ved fuld opladning.når jeg sætter båden på land ( første weekend i november )
 lader jeg på mine batterier og så gør jeg det igen efter nytår og endelig også lige inden søsætning. min båd står jo ude om vinteren
 og en flad batteri tåler ikke for meget frost.
 en kedelig efterårs aften i båden med køleskab ,oliefyr , fjernsyn og
 lys  det malker hurtig batterierne så en lader er nødvendig når man er tilbage i havnen igen
 
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
	| 
			
			 
			
				21-08-2008, 21:24
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by goffy  batterierne har det bedst ved fuld opladning.når jeg sætter båden på land ( første weekend i november )
 lader jeg på mine batterier og så gør jeg det igen efter nytår og endelig også lige inden søsætning. min båd står jo ude om vinteren
 og en flad batteri tåler ikke for meget frost.
 en kedelig efterårs aften i båden med køleskab ,oliefyr , fjernsyn og
 lys  det malker hurtig batterierne så en lader er nødvendig når man er tilbage i havnen igen
 |  Jeg har præcis samme princip som dig goffy
 
Mine baterier der ikke bruges om vinteren og det er 
-Bådbatteri 
-3 havetraktorbatterier
 
De lades også op når de sættes i vinterhi - og så "genoplades" de igen i juleferien - i vinterferien og lige før de igen tages i brug
 
Jeg bruger Ctek ladere som jeg vist skrev tidligere
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
		|  |  
 
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,214 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Arnoldimick |  |