| 
	
		
			
				| » Online brugere: 417 |  
| 0 medlemmer og 417 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				01-09-2009, 23:02
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Sep 2008 Bopæl: Romdrup ved Aalborg 
						Indlæg: 211
					      |  |  
	
	| 
				 Kølevand og udstødning 
 Når vi skyller motoren efter hver sejltur, kommer det meste af returvandet ud af højre port, en smule ud af venstre og næsten intet ud af propellen.Er dette normalt?
 
				__________________Hilsen Leif
 medejer af Bayliner 1950 Capri 1997, med Mercruiser 3,0 LX 1997 & Alpha One Gen 2 1997
 |  
	
	| 
			
			 
			
				02-09-2009, 13:24
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Ja det er normalt på den 4 cylindrede version på den 8 cyl er det mere jævnt fordelt det skyldes at der kun er et afgangsrør fra en 4 cyl og 2 fra en V6/V8 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				02-09-2009, 15:07
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		Kølevandet vil søge den hurtigeste og korteste vej ud af udstødningen, Det er vel normalt, og vel egentlig også fysik?Sådan vil det vel altid være.
 
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				02-09-2009, 16:07
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg kunne godt have skrevet lidt tydeligere - der er 2 exhaust release holes en på hver side af transum - den ene er mest aktiv ved 4 cyl og begge aktive ved 6/8 cyl men dit spørgsmål går på udstødningen og der vil der sm lars skriver være mindre kølevandsafkast end gennem exhaust release hullerne 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				02-09-2009, 16:07
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Næstved 
						Indlæg: 668
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Lars T  Kølevandet vil søge den hurtigeste og korteste vej ud af udstødningen, Det er vel normalt, og vel egentlig også fysik?Sådan vil det vel altid være.
 |  Jeg tror at vandet tager den letteste vej. Dvs at det er hvor meget modstand vandet møder som er afgørende.  
Hvis du har en kort vej med smal diameter (stor modstand) kontra en lidt længere men med meget større diameter (mindre modstand) og hvis der skal meget vand igennem vil det meste vand tage den længere vej  .... tror jeg   |  
	
	| 
			
			 
			
				03-09-2009, 09:34
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		Du har ret Brian, det var også det jeg forsøget at skriver     
Vandet vil vælge den vej med mindst modstand.
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				03-09-2009, 12:20
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Sep 2008 Bopæl: Romdrup ved Aalborg 
						Indlæg: 211
					      |  |  
	
	| 
                  
		Enig mht. at strømme, går den vej med mindst modstand. luft, vand, el etc. 
Det gjalt også for elektricitet da jeg blev elektriker    
Jeg ville bare lige høre andres oplevelser, for at sikre at der ikke var opstået en prop et eller andet sted, efter den blev samlet i foråret.
				__________________Hilsen Leif
 medejer af Bayliner 1950 Capri 1997, med Mercruiser 3,0 LX 1997 & Alpha One Gen 2 1997
 |  
	
		|  |  
 
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,213 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, razmesSteda |  |