| 
				
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				09-05-2010, 09:53
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 
					Bopæl: Sorring 
					
					
						Indlæg: 952
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Rustfrie manifolde
			 
			 
			
		
		
                  
		Er der nogen som har smidt penge efter sådan et sæt? 
http://cgi.ebay.de/Edelstahl-Abgassa...item3a590df4fa
De skulle kun veje 6,8kg stykket. Det er jo interessant at kunne spare noget vægt, hvis man putter en V8 i en lille båd. Godtnok en halvdyr vægtbesparelse.....
 
De ser jo fede ud også :-)
 
Effektforøgelsen tager jeg med et gran salt. Hvis man stopper en 5,0 eller 5,7 i en 18 fods båd, så har man vist power nok.
 
De ruster jo heller ikke op lige med det første, heller ikke galvanisk korrosion, hvis de bliver kørt igennem med ferskvand.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish  http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			  
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				09-05-2010, 12:13
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: Vestjylland 
					
					
						Indlæg: 1,024
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Ser fede ud, men læg mærke til vandkøling ikke er helt ind til toppen så der skal noget asbest bånd om for at undgå varmen i motor rummet 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				09-05-2010, 14:30
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Dec 2009 
					Bopæl: Oksbøl 
					
					
						Indlæg: 256
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				hmm
			 
			 
			
		
		
                  
                  
		Ja der er det med kølingen og den total sindsyge pris, nu har jeg nye alu og de bliver skyllet med fersk hver dag den kommer hjem, så mon ikke de holder nogle år smiler... men ja med penge kan man købe næsten alt.... men fedt ser det ud    
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				09-05-2010, 16:01
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		6.8kg pr. stk. lyder ikke af meget med materiale i rustfrit stål - mon det er rigtigt oplyst af sælger ? 
Standard manifolder i støbejern til en 5.0/5.7 liter V8 fra GLM har en vægt på 19kg pr. stk. Afgangsknæet vejer 11.5kg pr. stk.
 
Alumanifolder er der grund til forsigtighed med at benytte, hvis der ikke er ferskvandskøling monteret.
 
Se dette link til GLM Marine, der også tilbyder alumanifolder + afgangsknæ:
 http://glmmarine.com/manifolds/images/Al_Manil_Sht.pdf 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				09-05-2010, 17:29
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Dec 2009 
					Bopæl: Oksbøl 
					
					
						Indlæg: 256
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Alu
			 
			 
			
		
		
                  
                  
		Fik vejet støvejern kompl begge sider total 62 kg... alu vejer 1/3 del altså 20- 22 kg kompl..... så ja det må være tyndt det ståll..... 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				09-05-2010, 21:50
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 
					Bopæl: Sorring 
					
					
						Indlæg: 952
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Det med at kølingen ikke når helt ind til toppen (rør der ikke er omsluttet af vandkammer) er jeg ikke så bekymret for. Har set flere marinemotorer, hvor der også er et stykke rør mellem manifold og topstykke, uden køling.  
 
Mercruiser V6/V8 manifolde har også et kort stykke rør, uden køling. Det er dog meget kort. 
 
Men en ide var da, som nævnt, at vikle rørene ind i "PowerWrap". 
 
Vægten tror jeg er ok. De er svejset op i plade og rør, ser det ud til, godstykkelsen er formentlig 2,5 mm. Når man skal støbe en manifold, vil det være vanskeligt at komme ned i så tynd gods, uden det bliver noget bras.  
 
Plademateriale er meget bedre end støbegods og derfor kan manifolden laves med tyndere vægge. Støbegods er porøs og har langt mindre styrke end plademateriale, men fordelen ved støbegods er at det kan formes som man har lyst til, næsten og er rationelt i en produktion. 
 
48 kg vægtbesparelse på V8 manifolde, det er da til at forholde sig til. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish  http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				09-05-2010, 21:57
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Dec 2009 
					Bopæl: Oksbøl 
					
					
						Indlæg: 256
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Vægt....
			 
			 
			
		
		
                  
                  
		Men som du selv siger V8`er i en 15 fods båd, er det lidt ligegyldig med de 30 - 40 kg... men med vægten med sig som jeg har ca 900 kg i 15 fod med kun 160 hk, så betyder vægt altså noget tror jeg... har ikke prøvet at sejle selv i båden men sejler 40 kn ca 74 kmt med 2 mand, kunne være sjovt at se om den går lidt mere med 80 kg mindre.... 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				10-05-2010, 09:37
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 VIP medlem :-) 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Roskilde 
					
					
						Indlæg: 3,844
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Prøv at tage kammeraten ud så har du jo sparet mere end 150 kg   
Den bør gå 2-3 mph hurtigere med dig alene i.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Lars T 
______________________________ 
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				10-05-2010, 19:02
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Kaptajn af eget skib 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: MidtSj 
					
					
						Indlæg: 474
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
			
			
			 
			
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Lars T
					 
				 
				Prøv at tage kammeraten ud så har du jo sparet mere end 150 kg   
Den bør gå 2-3 mph hurtigere med dig alene i.  
			
		 | 
	 
	 
 Det var da en meget VOKSEN kammerat    
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Hilsen Kim   
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				10-05-2010, 20:59
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 VIP medlem :-) 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Roskilde 
					
					
						Indlæg: 3,844
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Lars T 
______________________________ 
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				11-05-2010, 12:11
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Kaptajn af eget skib 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: MidtSj 
					
					
						Indlæg: 474
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Lars T
					 
				 
				
			
		 | 
	 
	 
 Ja godt så   
kast al unødigt(vægt) overbord    
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Hilsen Kim   
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				11-05-2010, 16:26
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Dec 2009 
					Bopæl: Oksbøl 
					
					
						Indlæg: 256
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
			
			
				 
				hmm
			 
			 
			
		
		
                  
                  
		Smider hellere vennerne over bord, før køletasken med de kolde pils ryger, og kaffen    
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				11-05-2010, 22:52
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2009 
					Bopæl: Esbjerg V 
					
					
						Indlæg: 279
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		mad og drikkevarer skal blive i båden af hensyn til overlevelse, al anden ballast kan "smides" overbord i nødstilfælde.      
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Saga 24 med en Bladt Diesel 21 HK dieselmotor, fast skrue aksel og ferskvandskølet med varmeveksler. 
Koldt trykvand samt søtoilet 
Gasblus 
Autopilot. 
Fishfinder. 
Kortplotter. 
Kompas 
VHF radio 
Stereo radio/cd/mp3
 
     
Hvorfor fræse afsted når man kan nyde livet i roligt tempo.
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,266 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Haywardtxk | 
	 
			
		
	 
 
			 |