| 
				
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				30-08-2010, 10:24
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amfibiedyr 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Apr 2010 
					Bopæl: Kbh 
					
					
						Indlæg: 169
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				Vinterklargøring af påhængsmotor
			 
			 
			
		
		
                  
		Så slutter en kort sæson snart med at båden skal op af vandet. 
 
Jo, der er der planlagt nogle trailerture ud efter fladfisk mm fra Hundested og Kronborg. 
 
Men, motoren skal vinterklargøres - og det er første gang jeg gør det. 
 
Det er en Suzuki 15 hk 4 takt. 
 
Den skal vel skylles godt igennem med ferskvand. 
 
Hvad mere? 
Skifte gearkasseolie og motorolie? 
Skifte impeller til vandpumpe? 
 
Køre motor med vinterkonserveringsolie i benzinen - hvordan gør man det? 
 
Skriv gerne med gode råd til en nybegynder. 
 
Gode hilsner 
Jens Jakob 
		
		
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				30-08-2010, 13:14
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 
					Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa) 
					
					
						Indlæg: 1,256
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hvor skal den opbevares? Hvis det er frostfrit burde det jo være nok at skylle den igennem og evt give den konserveringsolie. Jeg springer godt nok olien over, da jeg mener at den skader mere end den gavner.... 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Dan Albjerg
 
Ingen båd lige nu   
Tidligere både: 
Skibsplast Sportsmann 
Glastron Sierra V212  
Ramo 21" damjolle
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				30-08-2010, 13:27
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amfibiedyr 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Apr 2010 
					Bopæl: Kbh 
					
					
						Indlæg: 169
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hej, 
 
Fortæl om holding til konserveringsolien - jeg kunne forestille mig det gode i at få dækket udstødning indvendig af fedt lag olie/sod - forudsat det IKKE korroderer. 
 
Der er ikke nødvendigvis frostfrit der hvor der skal stå... Hvad skal jeg særligt holde øje med? 
 
Gode hilsner 
Jens Jakob 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				30-08-2010, 14:01
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		konserveringsolien sprøjtes ind i indsugningen mens motoren kører og motoren kvæles i olien. Hvor gammel er impellen, den kan godt holde flere år. 
gearkasse og motorolie skifter jeg først til foråret mens andre gør det i efteråret når båden kommer på land. Skal du sejle flere ture i efteråret så haster det jo ikke.  
Jeg har det som Albjerg og bruger aldrig konserveringsolie, hvorfor være hysterisk med brændstoffet og olien hele året og så slutte sæsonen med at kvæle motoren i olie og få det hele sodet til ??   
en bil der står i garage hele vinteren uden at blive brugt gør man det jo ikke ved. 
Jeg tørner min motor et par gange i vinterens løb (hvis jeg husker det) uden tændrørene er monteret. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				31-08-2010, 00:41
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2009 
					Bopæl: Esbjerg V 
					
					
						Indlæg: 279
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Efter den vinter vi lige har været igennem med frost og sne gjorde jeg ikke andet end at skylle motoren igennem med fersk vand inden den blev stillet hen for vinteren, og ellers lod motoren hænge nedad, så vandet kunne løbe ud, og min har stået på gaden hele den lange vinter uden at tage skade, jeg skiftede så olien i gearet og motoren, og de 2 tændrør, inden sæsonstart, og ikke andet. Motoren har kørt som en drøm hele sommeren uden problemer. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Saga 24 med en Bladt Diesel 21 HK dieselmotor, fast skrue aksel og ferskvandskølet med varmeveksler. 
Koldt trykvand samt søtoilet 
Gasblus 
Autopilot. 
Fishfinder. 
Kortplotter. 
Kompas 
VHF radio 
Stereo radio/cd/mp3
 
     
Hvorfor fræse afsted når man kan nyde livet i roligt tempo.
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				26-10-2010, 13:13
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amfibiedyr 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Apr 2010 
					Bopæl: Kbh 
					
					
						Indlæg: 169
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Et tillægsspørgsmål fra en nybegynder - hvorfor skal gearolie påfyldes nedefra? 
 
Jeg har fyldt på fra topppen - hvad er jeg i farezonen for? 
 
Luftbobler i bunden af gearet? Andet? Hvad kan jeg gøre? 
 
Mvh 
Jens Jakob 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				26-10-2010, 14:09
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  jensjakob
					 
				 
				Et tillægsspørgsmål fra en nybegynder - hvorfor skal gearolie påfyldes nedefra? 
 
Jeg har fyldt på fra topppen - hvad er jeg i farezonen for? 
 
Luftbobler i bunden af gearet? Andet? Hvad kan jeg gøre? 
 
Mvh 
Jens Jakob 
			
		 | 
	 
	 
 gearolie fyldes på nedefra for at være sikker på at der ikke står luft bobler i bunden af benet.  
har du kunne fylde den rigtige mængde på er der nok ikke problemer. jeg vil tro at hvis du drejer propellen nogle omgange, så kommer luften op. 
mercruiser anbefaler at påfylde nedefra og det gør volvo også, men volvo skriver dog også, at hvis ikke det kan lade sig gøre så kan drevet fyldes fra toppen.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				26-10-2010, 14:15
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amfibiedyr 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Apr 2010 
					Bopæl: Kbh 
					
					
						Indlæg: 169
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg må indrømme at jeg ikke målte af, men fyldte til den løb over ved øvereste påfyldning. 
 
Hmmm, jeg lader den stå vinteren over og bobler op - og tjekker niveau før jeg sætter i vandet - det må være løsningen. 
 
Men tak for informationen og baggrunden - nu giver det mening :-) 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,260 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Binniefah | 
	 
			
		
	 
 
			 |