| 
	
		
			
				| » Online brugere: 405 |  
| 0 medlemmer og 405 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				03-12-2008, 18:38
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
				
				Drive shower
			 
 Er der nogen der kører med en drive shower - og som har erfaring med hvilke drive showers der er bedst det er jo noget af en urskov markedet for showers 
der er denne fra Simrek
 
   
Denne fra crosfire
 
   
Eller denne fra Hydro-cool som nok er min favorit
 
   
Der er også mange no-name på e-bay
 
   
Hvad skal man vælge?
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				03-12-2008, 18:42
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		SIMREK benyttes af proff´erne.....Det ville være mit valg. 
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				03-12-2008, 19:22
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		Total spild af penge i mine øjne   Så hellere en ny prop eller noget mere benzin..Det er langt de færreste der har behovet (måske 1-2 % af bådene i DK)
 
Lidt ligsom en motorcyklist med knæskrabere som ikke kommer i nærheden af asfalten med knæet  
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				03-12-2008, 19:39
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Øst-Sjælland 
						Indlæg: 1,861
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Lars T  Lidt ligsom en motorcyklist med knæskrabere som ikke kommer i nærheden af asfalten med knæet   |  
Så det fanme sagt   Har jeg os tit tænkt på   
Eller som folk som kører i biler med mange HK og snøvler afsted med 80 og 110.. forstår det virkelig ikke 
				__________________ 
				Livsglad vandsportsaktivist    
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk  - følg os også på facebook    |  
	
	| 
			
			 
			
				03-12-2008, 19:42
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		Temperaturen inde i drevet bliver reduceret væsentligt ved brug af driveshower, så helt uden virkning er det ikke. 
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				03-12-2008, 19:53
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: Vestjylland 
						Indlæg: 1,024
					      |  |  
	
	|  |  
	
	| 
			
			 
			
				03-12-2008, 20:25
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by lille tut   |  Hahahahaha.
 
På Volvo drev burde det ikke være nødvendigt med en bruser, da der sidder en oliepumpe i bunden og skovler olien rundt i drevet. Den nederste del af drevet er jo altid nedkølet. |  
	
	| 
			
			 
			
				03-12-2008, 20:40
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by nicolajjetrider  Så det fanme sagt   Har jeg os tit tænkt på  |  Jeg har knæbeskyttere /Kneepads på min dragt, og de har skam været nede og røre - men det var da jeg væltede        
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by nicolajjetrider  Eller som folk som kører i biler med mange HK og snøvler afsted med 80 og 110.. forstår det virkelig ikke  |  Hmm der er jo også dem som brænder gummi af fordi det er øøhh... hvorfor var det nu, nåå ja lyden og lugten - "Forstår det virkelig ikke   "    
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by nytdrev.dk  Temperaturen inde i drevet bliver reduceret væsentligt ved brug af driveshower, så helt uden virkning er det ikke. |  Rolf du har da helt ret, men vi er jo ovre i marginalerne..
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				03-12-2008, 20:51
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Horizonblue  Hahahahaha.
 På Volvo drev burde det ikke være nødvendigt med en bruser, da der sidder en oliepumpe i bunden og skovler olien rundt i drevet. Den nederste del af drevet er jo altid nedkølet.
 |  
har sx drev en pumpe der cirkulerer olien mellem over og underdrev?
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				03-12-2008, 21:00
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hvor sidder oliepumpen ?   
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				03-12-2008, 21:16
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by ENN  Hvor sidder oliepumpen ?    |  Til højre for nr 9, sidder der et skovlhjul som rører rundt i olien. Den virker selvfølgelig kun når drevet er i gear. |  
	
	| 
			
			 
			
				03-12-2008, 21:21
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	|  |  
	
	| 
			
			 
			
				03-12-2008, 21:25
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Man har jo også kun brug for cirkulation når drevet er belastet så det er jo helt fint
 Jeg har aldrig hørt om varmeproblemer på SX drev - og kun sjældent på alpha eller bravo drev - men det opstår hvis man kører i yderområderne af drevenes kapacitet og kører mange timer med WOT og så benyttes driveshowers
 
 Hvor store olie kanaler er der i sx drevet mellem over og underdrev?
 
 På Alpha har drivakslen mellem over og underdrev en boret kanal på vel ca 6-8 mm og i huset er der endnu en kanal der også er ca 6-8 mm i diameter så nogen cirkulation forekommer jo - men belastes drevet til max effekt i flere timer - og specielt i varmt vand bliver olien varm i det øvre drev.
 
 Er man i tvivl om hvor varmt det bliver er det en god ide at lugte til drevolien den kan få en brændt lugt - og en sort farve hvis temparaturen bliver høj i drevet - ligeledes kan der dannes en hvid kalk/mineral belægning på overdrevet hvis det bliver varmt
 
 Nu kører jeg jo med en lille motoreffekt på mit alpha - men ofte køres i flere timer med båden planende - jeg har nogengange sprunget om bag i båden straks efter en sådan tur og mærket på drevet - og det er vel ca 35`c varmt hvilket er helt uproblematisk - men køres Alpha drevene med 300 hk eller mere så er det problematisk
 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				03-12-2008, 21:40
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hullet i overdel er vel omkring 15 mm, mens det er lidt over 20 mm i underdelen. Der sidder et filter i underdelen, altså i det store hul.
 Jeg har godt lagt mærke til det lille hul, der er boret i selve huset på Mercruiser, som tættes med en o-ring, når man samler over og underdel, det er meget lille i forhold til Volvo, både 290 og SX.
 
 Sjovt nok, så ser det ikke ud til at der sidder et skovlhjul på duoprop'en.
 
 Desuden er den, så vidt jeg har set i en reservedelsliste, droppet på de nyere SX drev.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				03-12-2008, 22:57
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 Bopæl: Næstved 
						Indlæg: 668
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg har drive showers, men jeg kan ikke huske hvilket fabrikat det er. De var monteret da jeg købte båden, ellers var det nok ikke noget jeg ville montere da jeg ikke sejler fuldgas i længere tid ad gangen. |  
	
	| 
			
			 
			
				04-12-2008, 16:47
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Nogle high performance både har drive shower som standard bla. fountain har jeg kunnet læse mig til
 Egentligt også tankevækkende at alle high performance både er med Mercruiser drev - men det skyldes nok at den type både er amerikanske
 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				04-12-2008, 17:15
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: Vestjylland 
						Indlæg: 1,024
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by ENN  Nogle high performance både har drive shower som standard bla. fountain har jeg kunnet læse mig til
 Egentligt også tankevækkende at alle high performance både er med Mercruiser drev - men det skyldes nok at den type både er amerikanske
 |  Laver volvo egentlig nogle som kan tåle det  |  
	
	| 
			
			 
			
				04-12-2008, 19:18
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		Singleprop drev laver Volvo egentlig ikke nogle af, som kan tåle afsindige motorer. Dog har de lavet nogle enkelte specielle drev før i tiden, til race. De var dog stadig baseret på 270 serien, så alligevel ikke noget "extravagant"
 Så er der det underlige 750 drev fra 1970'erne, som havde en mindre lastbilmotor foran.
 
 Volvo hælder mere til duoprop, når der skal tøjles mange hk/moment.
 
 Til de største benzinmaskiner er der igennem tiden brugt DPX drev, det er også brugt på diesel.
 
 Volvo laver også nogle store og sikkert solide Duoprop drev, som kun bliver brugt til dieseler (D4 & D6)
 
 Men singleprop til kæmpe benzinslugere gør de ikke meget i.
 
 Et godt gammelt 280 eller 290'er drev kan såmænd godt holde til en del hk. En moderat bigblock turde jeg godt sætte foran.
 
 Problemet med de gamle drev, er den måde de er ophængt på. Styregaffel, styrehjælm m.m. er hårdt belastet og vil få en del slør. Jeg har set det på en Chapparal, med et 290'er drev med en bigblock foran. Det var så heller ikke den dødeste bigblock der fandtes. Tandhjul m.m. kunne godt tåle den store motor, men der var vanvittig meget slør i styretøjet.
 
 De nye store duoprop drev har styrecylindrene koblet direkte på drevet, det er nok ikke uden grund.
 |  
	
		|  |  
 
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,212 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, AracelyPeb |  |