| 
	
		
			
				| » Online brugere: 374 |  
| 0 medlemmer og 374 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				20-05-2009, 23:53
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 Bopæl: Odense 
						Indlæg: 1,377
					      |  |  
	
	| 
				
				Karburatorsprit og 2-takt
			 
 Kan det passe man ikke må bruge karburatorvæske i benzinen når motoren er en 2-takt? |  
	
	| 
			
			 
			
				21-05-2009, 09:36
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Øst-Sjælland 
						Indlæg: 1,861
					      |  |  
	
	| 
                  
		Det er der mange der siger. 
Selv har jeg gjordt det et utal af gange uden nogen form for bivirkning. Jeg har endnu ikke tabt et stempel i svinget   
Tror det meste ligger i teori og sårn.
 
Du kan bruge alm. husholdningssprit. Det er præcis det samme som Carbsprit.
				__________________ 
				Livsglad vandsportsaktivist    
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk  - følg os også på facebook    |  
	
	| 
			
			 
			
				21-05-2009, 10:06
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		Martin - er det til din Optimax og hvorfor vil du bruge det??Nu skal jeg, endnu engang, ikke til at udtale mig om noget jeg ikke ved en dyt om, men jeg ved at Optimax'erne (DI'erne) er mere følsomme end 2-taktere med den "gamle" teknologi.
 
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				21-05-2009, 11:43
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Det er sådan at karburatorsprit består af Ethanol
 Ethanol findes i benzinen i de fleste EU lande med Danmark som en undtagelse (men det kommer fra 2010) i fx sverige er der iblandet op til 10% ethanol i benzinen og det kører alle motorer fint på og uden problemer, der er faktisk den fordel at der intet vand er i brændstoffet idet det optages af ethanolen - så du kan roligt køre med op til 10% karburatorsprit - det gør de optimaxer der er havnet i Sverige
 
 Jeg har selv kørt på E85(15 % benzin og 85% ethanol) som sælges her i sverige det kører fx en Mercruiser fint på hvis bare man skifter dysser i karburatoren - E85 er noget billigere end benzin men forbruget øges også lidt så alt i alt betaler det sig ikke for mig at køre på E85
 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				21-05-2009, 20:04
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 Bopæl: Odense 
						Indlæg: 1,377
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg har altid selv brugt karburatorsprit i benzinen uden problemer, det var nu mest foranlediget af en tråd på et andet forum hvor en bruger understregede at man ALDRIG måtte bruge det i en totakter.
 Jeg har ikke selv nogle bekymringer ved at bruge det, og det vil jeg fortsætte med til min optimax :-)
 |  
	
	| 
			
			 
			
				23-05-2009, 09:59
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | VIP medlem :-) |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Roskilde 
						Indlæg: 3,844
					      |  |  
	
	| 
                  
		Martin - hvad bruger du det til? 
				__________________Lars T
 ______________________________
 Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
 |  
	
	| 
			
			 
			
				23-05-2009, 10:18
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Nordsjælland 
						Indlæg: 935
					      |  |  
	
	| 
                  
		JEg bruger også bare alm, husholdnings sprit, det det forkommer den er lidt van i min tank   hvordan det kommer vides ikke,
 
Men spriten går jo som EEN også siger i forbindelse med vandet så bliver det bare brændt af,
				__________________ 
				Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260 
Kawasaki 750SX jetski 1992 
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997 
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST" 
Tidliger både, 
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser 
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser 
Suzumar 260 med en 9,9 johnson 
Suzumar 300 med en 15hk Honda
Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk 
20 43 99 58
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				23-05-2009, 14:14
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Spørgsmålet om karburatorsprit dukker jævnligt op på diverse bådfora - ligesom skrønen om at der dannes (masser) af kondensvand i en tom brændstoftank der står vinteren over - sandheden er at karburatorsprit ikke skadet i op til 10% iblanding - så ville alle svenske motorer jo havarere - og der dannes ikke litervis af vand i en tom brændstoftank der dannes højst så meget vand som luftmængden i brændstoftanken kan rumme hvilket vil sige få ml. og det er endda kun i værste fald - men man kan læse den ene vrøvlehistorie efter anden om disse emner  
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				23-05-2009, 17:22
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 Bopæl: Odense 
						Indlæg: 1,377
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Lars T  Martin - hvad bruger du det til? |  Jeg har altid brugt det i min brændstoftank vinteren over for at binde den smule kondens der evt. var.
  
Det er egentlig på baggrund af en gammel samtale med en af Ketners marine mekkere, som opfordrede mig til at gøre det, da jeg dengang gik meget på havjagt med en ældre to-takter. Og tanken om at haverere i en lille jagtpram om vinteren var ikke tiltalende.
  
Så har det nok bare hængt ved ud fra tanken om at det hjalp mere end det skadede :-) |  
	
	| 
			
			 
			
				23-05-2009, 17:35
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: bogense 
						Indlæg: 133
					      |  |  
	
	| 
                  
		skrøne og skrøne i så fald ved jeg hvor den stammer frataget direkte fra manualen til mercury outboard
 
 Alkoholholdig benzin
 Vi anbefaler ikke brugen af alkoholholdig benzin på grund af den muligvis negative
 virkning på motoren, som alkoholholdig benzin kan have. Kan kun alkoholholdig
 benzin fås, må den ikke indeholde mere end 10% ethanol eller 5% methanol, og
 anskaffelsen af et Quicksilver vandadskillende brændstoffilter anbefales.
 Hvis man bruger alkoholholdig benzin eller mistænker tilstedeværelsen af alkohol
 i benzinen, skal man udvide inspektionen af brændstofsystemet, visuelt
 kontrollere om brændstoflækager eller unormale ting forekommer.
 Alkoholholdig benzin kan skabe følgende problemer i udenbordsmotoren og
 brændstofsystemet:
 • Metaldeles korrosion.
 • Nedbrydning af elastomerer og plastikdele.
 • Slid og beskadigelse af indre maskindele.
 • Start og driftsvanskeligheder.
 • Damplås eller for ringe brændstoftilførsel.
 Nogle af disse negative virkninger skyldes tilbøjeligheden af alkohol til at
 absorbere luftens fugtighed, hvorved en vand/alkohol-fase, der adskilles fra
 benzinen inde i brændstoftanken, dannes.
 Alkoholens negative virkninger øges ved tilstedeværelsen af methanol, og i øvrigt
 med stigende alkoholindhold.
 
			
			
			
			
				  |  
	
	| 
			
			 
			
				23-05-2009, 18:18
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: København 
						Indlæg: 2,573
					      |  |  
	
	| 
                  
		Bemærk at jeg skriver op til 10% det er præcis det samme som mercruiser skriver
 Derudover så er motorene ikke lavet af mercruiser men af GM og de har industriversioner der kører på ren ethanol - vel at mærke samme grundmotor som den mercruiser køber af dem
 
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
    Nuværende både 
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
Nuværende Motorer 
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
Tidligere både og motorer 
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
   |  
	
	| 
			
			 
			
				23-05-2009, 18:47
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: varde 
						Indlæg: 2,762
					      |  |  
	
	| 
                  
		Volvo anbefaler det heller ikke men siger ok for op til max 10% 
				__________________  
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år |  
	
		|  |  
 
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,217 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, FrankHails |  |