| 
	
		
			
				| » Online brugere: 347 |  
| 0 medlemmer og 347 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	| Se afstemningsresultat: Fremdrift af båden |  
	| Z-drev |      | 9 | 21.43% |  
	| Fast skrueaksel |      | 18 | 42.86% |  
	| Jet-drev |      | 6 | 14.29% |  
	| Påhængsmotor |      | 9 | 21.43% |  
	
 
 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				15-09-2011, 11:50
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
				
				Z-drev, fast skrueaksel, Jet-drev eller påhængsmotor?
			 
 Hvad ville du vælge, hvis din båd kunne leveres med alle muligheder?
 Fordele/ulemper?
 
 Afstemningen går ikke ud på hvad I har, men hvad I helst ville have, hvis valget var der.
 
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				15-09-2011, 13:43
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Øst-Sjælland 
						Indlæg: 1,861
					      |  |  
	
	| 
                  
		Z-drev grundet priser på resv. dele er ved at være godt der nede af og det er let at rep. på. 
Mulighederne for at sejle på lavt vand i bugter og lagunaer er perfekte!
 
Efter www.nytdrev.dk  kom på markedet er det blevet meget mere spændene at sejle med Z-Drev.
				__________________ 
				Livsglad vandsportsaktivist    
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk  - følg os også på facebook    |  
	
	| 
			
			 
			
				15-09-2011, 18:57
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | ? |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: nordjylland 
						Indlæg: 1,949
					      |  |  
	
	| 
                  
		Der mangler lige Volvos IPS.Skrueaksel pga. lange service intervaller og det simple i systemet.
 Ellers Volvo IPS Som så ligger helt i den anden ende af ovenstående.
 
				__________________Coronet 31 aft cabin.
 1975
 Perkins ht6.354m  145 HK.
 Fast skrueaksel.
 
 Aquaquick 2,35m. RIB.  2009
 M. styrepult.
 Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012
 
 Tidligere båd.
 Century Mirada 270 XL   1990
 Volvo Penta 570A 275 HK.
 Volvo Penta Dp290A.
 
 Tidligere båd.
 Fletcher arrowflyte bravo
 Mercury 115hk. 6 cyl inline.
 "tower of power"
 |  
	
	| 
			
			 
			
				15-09-2011, 23:11
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Strøyer  Der mangler lige Volvos IPS.Skrueaksel pga. lange service intervaller og det simple i systemet.
 Ellers Volvo IPS Som så ligger helt i den anden ende af ovenstående.
 |  Ja, den havde jeg helt glemt. Det ser desværre ikke ud til at jeg kan tilføje en mulighed mere under afstemningen. I samme kategori er Mercruisers Zeus Pod styring.
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				16-09-2011, 11:51
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: Vestjylland 
						Indlæg: 1,024
					      |  |  
	
	| 
                  
		Helt klar fast aksel, meget nemmere at servicere og rep på og billiger i stumper 
				__________________Monterey 265
 Volvo penta 5,7gxi
 Dp-s-drev
 |  
	
	| 
			
			 
			
				16-09-2011, 12:12
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
		
		
		
		
		
			
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				16-09-2011, 13:05
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg foretrækker også klart fast skrueaksel, dejlig simpel. Jo mere skrammel der sidder ude i vandet, jo mere vedligehold. En gearkasse er selvfølgelig ikke gratis, hvis det siger bang. Men hvis der ikke er fejl på den og man ellers behandler den ordentligt, holder den formentlig i lang tid. Og når den sidder inde i båden, tærer den ikke op. Der er ingen bælge/slanger/kabler/kardanled/trimcylindre som skal serviceres, eller drev man skal pukle med, for at få af/på. (nogen drev nemmere end andre).
 Hvis jeg startede projekt Flyfish i dag, ville jeg kraftigt overveje at montere skrueaksler/ror på den, i stedet for drev. Man skal huske på at en planende båd sagtens kan have skrueaksel. Det tager som regel en smule fart, men det kunne jeg godt leve med, når man tænker på hvor meget nemmere klargøring/vedligehold bliver.
 
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				16-09-2011, 14:23
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Træskibsnostalgiker |  | 
					Tilmeldelsesdato: Feb 2009 Bopæl: Bogense 
						Indlæg: 375
					      |  |  
	
	| 
                  
		Der findes så ogå jetdrev. 
				__________________Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				16-09-2011, 15:13
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Kaptajn af eget skib |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2009 Bopæl: 8860 Ulstrup 
						Indlæg: 381
					      |  |  
	
	| 
                  
		Samme som Lille tut.
 Mvh
 
				__________________Norvik 20"
 Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
 Fast skrueaksel
 |  
	
	| 
			
			 
			
				16-09-2011, 22:28
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: Vestjylland 
						Indlæg: 1,024
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by nytdrev.dk   |  
Vil ikke give dig helt ret Rolf prøv at sejle et duo drev i stykker (ikke en kopi)   og køb den hos aut forhandler 
Hvis vi tager de mest alm hyd gear kan de holde en evighed hvis de er monteret med den rigtige oliekøler og de kan tage nogle ordenlige huk, jeg har været med til tilfælde hvor motor fundament er knækket alle steder uden gear har taget skade, og i to tilfælde lå motor på hovedet fordi fiskerne havde sejlet noget i skruen med fuld gas    .gearing ligger fra 1-2,25 og op til 1-8 på fiske både
 
Jeg er ikke så vild med reversgear,
				__________________Monterey 265
 Volvo penta 5,7gxi
 Dp-s-drev
 
				 Sidst redigeret af lille tut; 16-09-2011 kl. 22:37.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-09-2011, 01:30
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by lynæs  Der findes så ogå jetdrev. |  Jet drev er også en af de muligheder der kan stemmes på.
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-09-2011, 08:25
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by lille tut  Vil ikke give dig helt ret Rolf prøv at sejle et duo drev i stykker (ikke en kopi)   og køb den hos aut forhandler |  Det er korrekt. Nogle drev kan kun købes originalt bl.a Volvo Penta duoprop drev, hvilket afspejler sig i prisen....
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-09-2011, 09:27
			
			
			
		 |  
	|  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by nytdrev.dk   |  hvad er prisen til velvet ??jeg mangler en til min riva ... |  
	
	| 
			
			 
			
				17-09-2011, 09:28
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: www.nytdrev.dk 
						Indlæg: 3,500
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Manorwar  hvad er prisen til velvet ??jeg mangler en til min riva ... |  Jeg skal bruge type- og serienummer på den nuværende.
				__________________Chi non risica, non rosica
 |  
	
	| 
			
			 
			
				30-09-2011, 11:44
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		Det ser ud til, at der er en pæn overvægt til "fast skrueaksel" princippet. 
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
		|  |  
 
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,133 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, NadiaLamin |  |