| 
				
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				14-07-2009, 17:18
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amøbe - tæt på vandet 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Mar 2009 
					Bopæl: mors 
					
					
						Indlæg: 16
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				diesel på aq270 ??
			 
			 
			
		
		
                  
		Hvilken diesel motor passer på et aq 270 z-drev? jeg tænker ikke på udvæksling men hvilken motor der kan monteres på drev/skjold- 
		
		
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				14-07-2009, 20:34
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 2,573
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Det ved horizonblue - bare vent til han kigger forbi så er der svar på spørgsmålet 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
  
"Any Grease is better than no Grease at all"
 
  
 
 
 
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2 
Buster S m 15 hk evinrude 1991 
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
 
 Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959 
Johnson 3 hk 1957 
Johnson 3 hk 1967 
OMC el påhængsmotor 
Husqvarna 4 hk 1958 
Penta U21 1937 
Mercruiser 135 2007 
Evinrude 15 1991
 
 
 Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961 
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk 
Shetland 570 m 200 hk Johnson 
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C 
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T 
Ukendt jolle m Johnson 9,9 
Gummibåd m 3 hk johnson 
Honda 75 hk 1996 
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
  
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
 
  
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				15-07-2009, 01:09
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 
					Bopæl: Sorring 
					
					
						Indlæg: 952
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Ja, med de rigtige skjolde, kan du koble følgende motorer sammen med 270-280-290 drev, uden du selv skal i gang med at svejse/dreje/fræse noget. 
 
Volvo's egne dieselmotorer: 
 
MD32 (6 cyl Peugeot motor, gammel og meget dårlig motor) 
AQAD 31 4 cyl 2,4L (Turbo/intercooler) 
KAD 32 4 cyl 2,4L (Turbo/kompressor/intercooler) 
AQAD 40 & 41 6 cyl 3,6L (Turbo/intercooler) 
KAD 42-43-44-300 6 cyl 3,6L (Turbo/kompressor/intercooler) 
 
Derudover kan du tage en Chevy V8 6,5L diesel, da den har samme boltmønster på anslutningsflangen, som benzin V8'erne. Dertil tager du naturligvis en svinghjulskåbe som passer til en Chevy V8'er over til 270-280-290 drev. 
 
Hvis du fisker efter at selv marinisere en Mercedes, VW, Toyota eller anden dieselmotor fra en bil, så findes der ikke nogle skjolde, som passer dertil. 
 
Hvis man koger det lidt ned, så findes der 3 kåber med umiddelbar diesel potentiale. 
 
Kåbe 1: passer til 2,4 & 3,6 L Diesel (Volvo's egen motor) 
Kåbe 2: passer til gammel Peugeot Diesel 
Kåbe 3: passer til V8(benzin/diesel) 
 
Ind imellem dukker der nogle underlige universalkåber op på ebay, som man selv kan bygge videre på. 
 
Hvis du selv er i gang med at marinesere noget, kan du tage en tilfældig kåbe og svejse/fræse den, så den passer, det er der før nogle som har gjort. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish  http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				15-07-2009, 06:52
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amøbe - tæt på vandet 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Mar 2009 
					Bopæl: mors 
					
					
						Indlæg: 16
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Det var en ordentlig smøre...... 
 
Men lige det jeg havde brug for at vide.......så skal jeg bare finde lidt mere info om de forskellige motorer. 
 
Mange tak for svaret. 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				15-07-2009, 08:12
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 
					Bopæl: Sorring 
					
					
						Indlæg: 952
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Den 6 cyl 3,6L motor stammer fra en Volvo FL4 lastbil(hvor den hed TD40), mens den 4 cyl 2,4L motor er den samme motor, hvor der blot er taget to cylindre af.  
 
Som marinemotor startede TD40'eren som AQD40 med blot 91 hk og endte som KAD300 med 285 hk. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish  http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				15-07-2009, 09:23
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Dec 2008 
					Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa) 
					
					
						Indlæg: 1,256
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Øh, jeg sniger mig lige ind over... Når nu jeg alligevel skal have skiftet min motor AQ170C - kan jeg så "bare" sætte en diesel i istedet for? Passer svinghjulskåben på en diesel? Umiddelbart ser det ud til at jeg kan klare mig med AQAD 31/32 (130 hk) eller KAD 32 (170 hk) og vægten må være den samme eller mindre end min AQ170. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Dan Albjerg
 
Ingen båd lige nu   
Tidligere både: 
Skibsplast Sportsmann 
Glastron Sierra V212  
Ramo 21" damjolle
			  
		
		
		
		
		
			
				  
				
					
						Sidst redigeret af Albjerg; 15-07-2009 kl. 09:33.
					
					
				
			
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
	| Emne værktøjer | 
	
 
	| 
	
	
	
	 | 
	
 
	| Visning af emner | 
	
 
	
	
	
	
		
		  Hybrid Mode 
		
	 
	
	 | 
	
	
 
 
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
		
			 
			Similar Threads
		 | 
	 
	| Emne | 
	Emne forfatter | 
	Forum | 
	Svar | 
	Sidste indlæg | 
 
	| 
		
		 Diesel motorer
	 | 
	Thomas E. | 
	Motor | 
	16 | 
	13-08-2009 10:46 | 
 
	| 
		
		 bmc diesel
	 | 
	lynæs | 
	Køb | 
	0 | 
	08-07-2009 22:44 | 
 
	| 
		
		 Diesel varmer
	 | 
	Softice | 
	Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer | 
	12 | 
	15-05-2009 10:31 | 
 
	| 
		
		 BMC 2.2 diesel
	 | 
	lynæs | 
	Køb | 
	6 | 
	21-04-2009 12:55 | 
 
	| 
		
		 lille diesel
	 | 
	eoc | 
	Generelle spørgsmål | 
	12 | 
	01-07-2008 11:05 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,266 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Haywardtxk | 
	 
			
		
	 
 
			 |