|
 |

02-06-2009, 18:24
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Egå
Indlæg: 14
|
|
Fra Sjælland til Jylland
Jeg skal sejle min nye 30 fods LA Krydser fra København til Århus og vil gerne høre, om der er nogle der har erfaringer med den tur. Hvor lang tid det tog, hvad man skal passe på osv..
|

02-06-2009, 18:35
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
har da taget turen et par gange - sørg for fint vejr og dagslys på rejsen
Sj rev skal du kende/vide om da det er et langt rev - når du runder Sj Rev ville jeg følge molsliniens rute over til århus
Husk sikkerhedsudstyr søkort VHF etc - en GPS kortplotter med relavante søkort er et ekstra plus - men før de blev opfundet lykkedes det mig faktisk at finde fra odden til århus aligevel 
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

03-06-2009, 10:02
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Egå
Indlæg: 14
|
|
Tak for tippet: Jeg tager lige ned på marinaen og køber et par søkort. Jeg har ikke kortplotter ombord, men en god gammel gps og et magnetisk kompas. Jeg regner ikke med, at turen langs nordsiden af Sjælland kan volde de store problemer, men det er jo godt at være forberedt. Det er mest ruten fra odden og så til Århus jeg lurer lidt på, men synes nu, at hele strækket en noget af en udfordring :-)
|

03-06-2009, 10:21
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Forsøg at følge mols liniens rute - den er den korteste og der er dybt nok hele vejen - og husk at tage tidligt afsted så du har dagslys - så er den tur intet problem - og der er altid en molsfærge indenfor VHF rækkevidde hvis der sker noget (det gør der ikke)
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

03-06-2009, 14:25
|
 |
Træskibsnostalgiker
|
|
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
|
|
Jeg vandt sgu' engang et dykkerur i Bådmagasinet for at fortælle dem hvad en lille håndholdt GPS kan bruges til. De havde selv skrevet en artikel om emnet, hvoraf det tydeligt fremgik at de stod og navigerede ved et spisebord på land, og ikke i en LAkrydser i blæsevejr, de mente man bare skulle aflæse navigatoren og så gå ud i kanterne og finde stedet ved at afsætte en streg fra begge kanter. I bølger og et kort, som i en mindre båd som regel er foldet et par gange? Det ville jeg sgu' godt se praktiseret.
Jeg beskrev min metode, som kort fortalt går ud på at man i alle sine kort afsætter et par eller flere Waypoints , som man benævner med kortnr.+ wpnr. de indsættes i navigatoren med samme navn. Man kan nu med goto eller anden kommando afh. af nav. få at vide hvor langt du er fra punktet og i hvilken retning det ligger. Med en gradvinkel
eller ved hjælp af en kompasrose på kortet finder du let retningen og en forudindstillet passer udsætter disatancen. og der er hverken misvisning eller andet at regne med.
Det var så et ur værd. Områdets karakter er bestemmende for den nødvendige nøjagtighed, der er jo ingen grund til at finnavigere, hvis der er timers åbent vand foran.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
|

03-06-2009, 16:14
|
 |
Træskibsnostalgiker
|
|
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
|
|
Genlæste lige indlæg, hvad skal du i nærheden af revet og Odden for at komme til Århus.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
|

04-06-2009, 05:22
|
|
|
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: 6880 tarm
Indlæg: 1
|
|
Jeg har købt en targa 96 i Helsingør, får Jysk Bådtransport til at fragte den over,det er ganske billig ( Helsingør til Bork havn i bunden af Ringkøbing fjord pris 8800,00kr) Det er lidt risikabel med en ny båd som man ikke kender til hverken motor eller skibets stand
mvh jens
|

04-06-2009, 05:35
|
 |
Træskibsnostalgiker
|
|
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
|
|
nok en fornuftig disposition, hvis man er usikker på båden.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
|

04-06-2009, 08:35
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Egå
Indlæg: 14
|
|
Ja, det ville nok være en fornuftig disposition, men ikke lige noget for mig. Dog kaster jeg mig ikke hovedkulds ud i projektet, da jeg har en erfaren sejler med ombord. Derudover selvfølgelig sikkerhedsudstyr, gps, kompas, søkort osv.
Jeg vil helt klart overveje seriøst at lægge til ved Odden istedet, når nu Kalundborg kan være problematisk. Snekkeløbet skal jeg have nærstuderet på søkortet. Jeg regner med at tage turen på to -måske tre- dage. Lyder det ikke realistisk?
|

04-06-2009, 09:24
|
 |
Træskibsnostalgiker
|
|
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
|
|
Jeg tror at det er realistisk, med den vejrudsigt, at nå Helsingør Fredag ( nordvestlig vind ), Gilleleje eller Hundested Lørdag ( skiftende vindretninger ) og så skulle du få en medløber på 8m Søndag. Men men vejrudsigter er ikke det man kan stole mest på.
Brug den første dag til at få afprøvet motor/rebningsmuligheder/lanterner/kortlampe/instrumentlys mm., så du er sikker på alt essentielt fungerer. Sørg for at ha' reservepærer/sikringer med ombord. Let tilgængelige fødevarer og drikkelse samt gerne lidt chokolade til hurtig energitilførsel.
Og så iøvrigt rigtig god tur.
Prøv at udregne den direkte afstand, divider med 3 = ca. tid
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
|

07-06-2009, 20:16
|
 |
Træskibsnostalgiker
|
|
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
|
|
Jeg er da lidt spændt på at høre om turen.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|