» Online brugere: 360 |
0 medlemmer og 360 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

02-10-2010, 11:40
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2010
Bopæl: Frederikssund
Indlæg: 82
|
|
Propeller til 2x AQ 130c
Hej,
Jeg har fornylig købt mig en dejlig Coronet 21 DC
Motorerne går rigtig fint, men jeg er ikke tilfreds med farten.. 25 knob ved 4800rpm. (4800 er MAX for disse motorer)
Båden skulle gerne kunne gå små 40 på toppen.
Nu sidder der 2stk 15x17 skruer på, der ser pæne ud, bunden af båden er også nogenlunde glat.
Drevene er VP270
Spørgsmålet er: er der nogen der ved hvad der sad på min båd fra ny?
Er de muligvis for store i diameter? ville 14x19 hjælpe mig?
Alle gode råd og vejledninger modtages gerne.
Iøvrigt føles det som om jeg kunne trække en boreplatform med den, den nærmest springer ud af vandet, når jeg trykker til den fra stilstand.. Men jeg vil hellere have god fart end meget acc/trækkraft..
Fedt site iøvrigt!
Rune.
|

02-10-2010, 13:09
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by Bloody Mary
Hej,
Jeg har fornylig købt mig en dejlig Coronet 21 DC
Motorerne går rigtig fint, men jeg er ikke tilfreds med farten.. 25 knob ved 4800rpm. (4800 er MAX for disse motorer)
Båden skulle gerne kunne gå små 40 på toppen.
Nu sidder der 2stk 15x17 skruer på, der ser pæne ud, bunden af båden er også nogenlunde glat.
Drevene er VP270
Spørgsmålet er: er der nogen der ved hvad der sad på min båd fra ny?
Er de muligvis for store i diameter? ville 14x19 hjælpe mig?
Alle gode råd og vejledninger modtages gerne.
Iøvrigt føles det som om jeg kunne trække en boreplatform med den, den nærmest springer ud af vandet, når jeg trykker til den fra stilstand.. Men jeg vil hellere have god fart end meget acc/trækkraft..
Fedt site iøvrigt!
Rune.
|
Et eller andet må være galt, hvis båden skal kunne sejle 40 knob, men ved max. motoromdrejninger "kun" kan sejle 25 knob.
Fejlmulighederne er bl.a:
- Gearing i drevet
- Propelstørrelse
- Misvisende omdrejningstæller
__________________
Chi non risica, non rosica
|

02-10-2010, 17:01
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Hej Rune,
Er du sikker på at den skulle kunne rende 40 knob? Det lyder af en del med "kun" 200-220hk. Den vejer trods alt en hel del med 2 motorer.
Dine 25 knob er de målt på GPS eller loggen.?
Jeg har en bekendt med en Coronet magen til din med en VP 5.7'er i og den runder ikke 40 knob - desværre. En fantastisk båd i øvrigt 
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

02-10-2010, 19:20
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2010
Bopæl: Frederikssund
Indlæg: 82
|
|
Hey igen, de 25 er målt med GPS, jeg er pænt sikker på at omdrejningstællerne måler korrekt, hvis den får mere øre, ryger tarmene ud af de stakkels B20'ere..
Jeg mistænker selv gearingen eller propellerne til at være kilden til min manglende fart..
De 40 knob er baseret på adskillige andre ejere af samme båd, med samme motorer, samt broschurer fra Coronet, de lovede faktisk at kunne levere den med 55 knobs topfart, men det har vist været med den sjældne AQ 155a motor..
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/7E...TH_197X_en.pdf
Lars, du skriver at jeg kun har 200-220hk, men jeg vil da mene at jeg har 2x130 hk, altså 260, eller?
Du mener måske på skruen?
Jeg ser det efterhånden som min mission at få den her båd til at sejle 40 knob, på gps! Med de originale motorer! Whatever it takes!
Vi starter til vinter med at tage toppene af og få dem til at spille max, inklusive portning osvosv.. og gå drevene efter..
Jeg er stadig meget interesseret i at vide hvad gearing og skruer den havde da den blev leveret.. Nogen der ved?
PS: Den bekendte med 5.7,eren skulle vel ikke være min gamle kammersjuk Peter Rahbek?
Rune
Sidst redigeret af Bloody Mary; 02-10-2010 kl. 19:25.
Begrundelse: Indsat bemærkning
|

02-10-2010, 19:53
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Jeg tror at horizonblue kommer med et par kommentarer til denne problemsituation dels mht. rette gearing i drevet, men i særdeleshed bådens topfart med de oplyste motorer.
Inden du splitter motorerne ad, så var det måske en god ide at tage en kompressionstest....
__________________
Chi non risica, non rosica
|

02-10-2010, 20:06
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
er det ikke AQ130c du har ? den du linker til er en AQ155 som har 155 hk ?
max rpm på AQ130c er 5100
Tekniske data
Motor AQ130C
Produktionsperiode 1969-1975
Operation 4- takt
Cylinder konfiguration 4
Boring (mm) 88,9
Takt (mm) 80
Kompressionsforhold 9,5:1
Volumen (Liter) 1,99
Effekt (hk) 130
Motor omdrejninger max. (Rpm) 5100
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Sidst redigeret af goffy; 02-10-2010 kl. 20:14.
|

02-10-2010, 20:13
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Citér:
Originally Posted by Bloody Mary
Hey igen, de 25 er målt med GPS, jeg er pænt sikker på at omdrejningstællerne måler korrekt, hvis den får mere øre, ryger tarmene ud af de stakkels B20'ere..
Jeg mistænker selv gearingen eller propellerne til at være kilden til min manglende fart..
De 40 knob er baseret på adskillige andre ejere af samme båd, med samme motorer, samt broschurer fra Coronet, de lovede faktisk at kunne levere den med 55 knobs topfart, men det har vist været med den sjældne AQ 155a motor..
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/7E...TH_197X_en.pdf
Lars, du skriver at jeg kun har 200-220hk, men jeg vil da mene at jeg har 2x130 hk, altså 260, eller?
Du mener måske på skruen?
Jeg ser det efterhånden som min mission at få den her båd til at sejle 40 knob, på gps! Med de originale motorer! Whatever it takes!
Vi starter til vinter med at tage toppene af og få dem til at spille max, inklusive portning osvosv.. og gå drevene efter..
Jeg er stadig meget interesseret i at vide hvad gearing og skruer den havde da den blev leveret.. Nogen der ved?
PS: Den bekendte med 5.7,eren skulle vel ikke være min gamle kammersjuk Peter Rahbek?
Rune
|
Jo det er Peter Rahbek's eller retter er min bekendt Per Biltof, som ofte sejler i den  Der er også Peter Hansen's 21'er med en 8.1'er, den går også ganske pænt 
Men hvis jeg regner baglæns med din tal (4800, 17" og 25 knob" så giver det en gearing på 2.47, og jeg har lige googlet 270'eren som kom med 3 gearing, 1:2.15, 1:1.89 og 1:1.61, så der er noget som ikke helt stemmer  skulle du have 2.15 vil den teoretisk topfart være omkring de 30 knob.
Hvis motorerne kan tage flere omdrejninger end de 4800, kan du under videre gå op i stigning.  som goffy skriver kunne du måske tage dem op til 5100? det vil give dig en top på lige under 32 knob..
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Sidst redigeret af Lars T; 06-10-2010 kl. 10:26.
|

06-10-2010, 09:21
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2010
Bopæl: Frederikssund
Indlæg: 82
|
|
Ok, men nu er 5100rpm jo det absolutte max (redline)for motorerne, så der vil jeg sgu ikke op og sejle mere end få sekunder af gangen..
Vil stadig gerne høre fra nogen, der evt ved hvilken udveksling jeg bør have, og props..
Jeg regner med at motorerne i løbet af vinteren kommer til at yde som nye, nok lidt bedre, ifølge min motorguru. (Gammel volvotuner på 544 og amazon). Der bliver optimeret kanaler og tolerancer generelt, tænding og smøring bliver også modificeret lidt. Beholder dog i første omgang de originale solex karburatorer og udstødningen..
Evt ring/sms på 24620187
Rune.
Sidst redigeret af Bloody Mary; 06-10-2010 kl. 09:22.
Begrundelse: tilføjet tlf.nr.
|

06-10-2010, 10:32
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Hje Rune,
jeg vil tror at du har 1:2.15 gearing.
Kan du se hvilke AQ270 du har? altså om det er et B, C eller D drev.
B-drev har en 1:1.61 gearing, C 1:1.89 og D 1:2.15
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,530
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, oasgx29 |
|