| 
				
				» Online brugere: 356 | 
			 
		
		
			
				
| 0 medlemmer og 356 gæster | 
	 
	
		| No Medlemmer online | 
	 
	
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. | 
 
			
		
	 
 
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				25-10-2010, 21:04
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2009 
					Bopæl: København 
					
					
						Indlæg: 60
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				konservering af I/O
			 
			 
			
		
		
                  
		Hej med jer alle, 
 
Et par spørgsmål fra borgen, som der sikkert er lidt religion omkring, - men lærerigt for mig at lytte til... 
 
Behøver man at hælde stabilisator i benzintanken ? 
Hvormange liter glycol skal der skylles igennem systemet ? 
Er der gode råd til hvordan man i praksis får suget glycolen op gennem drevet ? 
 
// Casper 
		
		
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				26-10-2010, 00:04
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Jyllinge 
					
					
						Indlæg: 267
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Casper
					 
				 
				Hej med jer alle, 
 
Et par spørgsmål fra borgen, som der sikkert er lidt religion omkring, - men lærerigt for mig at lytte til... 
 
Behøver man at hælde stabilisator i benzintanken ? 
Hvormange liter glycol skal der skylles igennem systemet ? 
Er der gode råd til hvordan man i praksis får suget glycolen op gennem drevet ? 
 
// Casper 
			
		 | 
	 
	 
 
- Man behøver ikke, men jeg vil råde dig til det så du ikke risikerer at gå i stå på havet til foråret, med vand i systemet. Som minimum fyld tanken helt op, så er der ikke ret meget plads til kondens kan dannes.
 
- Afhænger af maskinen, men bør stå i din medfølgende manual. På vores Mercruiser 4,3L MPI skal der bruges 20L
 
- Jeg bruger øremuffer monteret på en 20L dunk med tappehane.
 
  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Tahoe Q4L 
MerCruiser 4,3L MPI 
Alpha One Gen2 1.62
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				26-10-2010, 07:32
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 
					Bopæl: Sorring 
					
					
						Indlæg: 952
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Rigtig mange siger det der med at fylde tanken op. Jeg har aldrig selv gjort det, der står højest 20-30 liter i min 150 liters tank. Båden står ganske vist et sted, hvor solen ikke skinner på den og temperaturen er meget stabil. 
 
Jeg har en kammerat, der har en dieselbåd som står udenfor om vinteren. Han gør det samme, der står kun en slat diesel i tanken og han har aldrig haft problemer med vand/kondens i brændstoffet. 
 
Hvis man har en vandudskiller i brændstofsystemet(hvad man bør have) skulle evt kondens/vand gerne blive fanget her. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish  http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				26-10-2010, 08:10
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Jyllinge 
					
					
						Indlæg: 267
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Horizonblue
					 
				 
				Rigtig mange siger det der med at fylde tanken op. Jeg har aldrig selv gjort det, der står højest 20-30 liter i min 150 liters tank. Båden står ganske vist et sted, hvor solen ikke skinner på den og temperaturen er meget stabil. 
 
Jeg har en kammerat, der har en dieselbåd som står udenfor om vinteren. Han gør det samme, der står kun en slat diesel i tanken og han har aldrig haft problemer med vand/kondens i brændstoffet. 
 
Hvis man har en vandudskiller i brændstofsystemet(hvad man bør have) skulle evt kondens/vand gerne blive fanget her. 
			
		 | 
	 
	 
 Ja det med tanken er religion, og jeg tror da også de fleste motorer er med udskiller, dog er de færeste som standard med mulighed for at tappe vand af incl vores. Og jeg vil nødig være på vandet og skulle afmontere vand/fuel filteret i hård sø. Better safe than sorry.
 
En anden ting jeg vil råde råde til er at Fogge motoren, dvs sprøjte fog oil ind i motoren så den hoster og ryger (mindre motorer går i stå) så får du lagt en god film af smørrelse i cylindrene og slipper for en kedelig overraskelse bestående af at motoren sætter sig.
 
Der er i øvrigt en super guide her fra West Marine USA (Video) Har givet linket til step 2 der omhandler motor og drev.
 http://www.youtube.com/watch?v=5kiOms2f4gg&hd=1 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Tahoe Q4L 
MerCruiser 4,3L MPI 
Alpha One Gen2 1.62
			 
		
		
		
		
		
			
				  
				
					
						Sidst redigeret af NarkoKrig; 26-10-2010 kl. 08:23.
					
					
				
			
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				26-10-2010, 09:42
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  NarkoKrig
					 
				 
				Ja det med tanken er religion, og jeg tror da også de fleste motorer er med udskiller, dog er de færeste som standard med mulighed for at tappe vand af incl vores. Og jeg vil nødig være på vandet og skulle afmontere vand/fuel filteret i hård sø. Better safe than sorry. 
			
		 | 
	 
	 
  min båd står også bare vinteren over med en sjat 30-50 liter, og de sidste par gange jeg tanker inden båden kommer på land, tilsætter jeg karb.sprit. Jeg har monteret en nåleventil/olieventil i bunden af vandudskilleren (racor) i en af de propper der er, så er det bare at dreje på hanen og tappe lidt i en glas for at kontrollere for vand. Jeg tapper nok ca 2 dl vand om året. 
det filter/vandudskiller der er monteret på motoren fra fabrikken, er ikke en dyt bevendt. 
vandet fortsatte igennem til karb. så derfor monterede jeg et ordentlig filter/udskiller  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
			
				  
				
					
						Sidst redigeret af MartinN; 02-11-2010 kl. 23:55.
					
					
						Begrundelse: citat tilrettet
					
				
			
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				29-10-2010, 15:16
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2010 
					Bopæl: Frederikssund 
					
					
						Indlæg: 82
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg blander mig lige i denne tråd, kan det passe at jeg IKKE har vandindsugning gennem drevet? (VP270) Jeg har søvandsindtag i bunden af båden, har lukket søventil, hældt glycol i søfilteret mens motoren kører.. 
 
Jeg er i tvivl om man skal køre motoren rigtig varm, så thermostaten åbner, og man får glykolen hele vejen rundt? Det er jo et værre bavl med murerbaljer bag båden og samle glykolvand op.. 
 
Det er min første vinterklargøring, findes der mon en slags "manual"? 
 
Jeg har 2x AQ130 Med VP270 drev.. 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,266 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Haywardtxk | 
	 
			
		
	 
 
			 |