|
 |

27-05-2011, 10:55
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Propeller
Jeg overvejer at prøve/skifte til stålpropel og kunne godt bruge nogle råd i den forbindelse.
Jeg har:
Merc. 5.0 MPI med 260HK
Alpha One gen. II, gear ratio 1.62
Den alu-prop der sidder på nu har en stigning på 15". Det er propelleren fra det gamle setup der også havde ratio 1.62.
Er der nogen der vi anbefale at fortsætte med alu, og droppe idéen om stål?
Og hvilke stålpropeller og stigning vil I anbefale i mit tilfælde?
Der er ikke specifikke behov at tage hensyn til. Dvs. det skal ikke optimeres til vandski eller noget i den retning.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

27-05-2011, 11:40
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Syntes godtnok ikke at en stigning på 15" lyder rigtig til din båd (mener at en propel til sådan en motor skal være et lige tal, men måske jeg er forkert informeret?).
Når du ikke skal bruge den til vandski, vil jeg anbefale en 4-bladet stålpropel. Den giver væsentlig bedre manøvre egenskaber og mulighed for at plane ved lavere hastighed.
Prøv denne beregner her, så kan du se hvad den foreslår:
http://www.mercurymarine.com/propellers/prop-selector/
|

27-05-2011, 19:25
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
15" passer meget godt idet du har en meget lav gearing.
Er det en standard BlackMax der sidder på nu?
Jeg ville som thg skriver oså gå efter en 4-bladet.
Rolf har muligvis et par alu'er du kunne teste med til at finde den rigtige stigning.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

28-05-2011, 09:49
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Hmm - beregneren siger 19", og det overrasker mig faktisk.
Er der tilfælde hvor det er mere fornuftigt at købe alu frem for stål?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

28-05-2011, 10:33
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
|
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
Hmm - beregneren siger 19", og det overrasker mig faktisk.
Er der tilfælde hvor det er mere fornuftigt at købe alu frem for stål?
|
kun hvis man regner med at sejle på, så smadre alu prop ikke gearkassen, mens stål kan man godt være uheldig at det både er prop og ben der dør. men sejler man der hvor der kun er vand ville jeg aldrig kikke efter alu.
Nu har jeg prøvet begge dele og kommer alrdig tilbage til alu, styring og sejl eneskaber er markant bedre. men det er min mening.
hvad vejer din båd sejlklar ?
|

28-05-2011, 15:29
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
De kendte faktorer omkring propeldimentionering:
- Motorens max. omdrejningstal iflg. fabrikken
- Motorens antal HK iflg. fabrikken
- Gearing i drevet
- Bådens vægt sejlklar
Så vidt jeg husker, er din båd forholdsvis tung - måske 15" passer meget godt. Jeg har intet i denne dimension på hylden, som du kan låne.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

28-05-2011, 17:26
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Jeg har en 15" mirage i rustfri du må prøve, både venstre og højre drejende, ikke til salg men du må låne. Vil du prøve så sig til så skal jeg lige dykke ned og pille en af dem af 
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

28-05-2011, 23:43
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
De kendte faktorer omkring propeldimentionering:
- Motorens max. omdrejningstal iflg. fabrikken
- Motorens antal HK iflg. fabrikken
- Gearing i drevet
- Bådens vægt sejlklar
Så vidt jeg husker, er din båd forholdsvis tung - måske 15" passer meget godt. Jeg har intet i denne dimension på hylden, som du kan låne.
|
Max 3000 rpm.
260 hk
Gearing 1.62
Sejlklar vægt 2200 vil jeg tro. Den vejer 1840 tør.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,162
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, lingodan |
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:52.