| 
				
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				01-07-2011, 01:00
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Kaptajn af eget skib 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 
					Bopæl: Køge 
					
					
						Indlæg: 378
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				ny EL ombord...
			 
			 
			
		
		
                  
		er der regler for hvad man må og ikke må, når det drejer sig om EL ombord ?? altså på land med 220v er der jo en del restriktioner, men hvis nu man vil trække helt nye kabler ombord på båden, 12v, er der så nogen regler herfor?? overvejer at skifte hele ledningsnettet, så jeg kan se hvad der er til hvad da der er en del løse ender... ting der er blevet fjernet, men ledningen sidder tilbage osv... 
 
er der nogen der har gjort det før ?? trukket helt nyt EL, og hvad er erfaribgen, andet end en hules masse ledning og arbejde 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Birchwood TS 37, 1988. 
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011) 
1 x Mercruiser 180 Hk  
(Samme blok de er bygget over).
			 
		
		
		
		
		
			
				  
				
					
						Sidst redigeret af Lindegaard; 01-07-2011 kl. 01:07.
					
					
				
			
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				01-07-2011, 01:13
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: www.nytdrev.dk 
					
					
						Indlæg: 3,500
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg må faktisk være dig svar skyldig MEN: 
 
- Dit forsikringsselskab må kunne være behjælpelige om kravene til el-installationerne, såfremt forsikringen skal dække i tilfælde af brand. 
 
Jeg ville bl.a sørge for følgende ved ændring af ledningsnettet: 
- Ledninger dimensioneret til den ønskede opgave ( korrekt tykkelse ) 
- Anbefalet sikringsstørrelse på el-installationer 
- Evt. relæ monteret på nødvendige el-installationer 
- Korrekt ledningsfarve 
 
Anders KR herinde fra sitet er elektrotekniker - han kan måske bidrage med supplerende oplysninger. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Chi non risica, non rosica
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				01-07-2011, 07:27
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Kaptajn af eget skib 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 
					Bopæl: Køge 
					
					
						Indlæg: 378
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  nytdrev.dk
					 
				 
				Jeg må faktisk være dig svar skyldig MEN: 
 
- Dit forsikringsselskab må kunne være behjælpelige om kravene til el-installationerne, såfremt forsikringen skal dække i tilfælde af brand. 
 
Jeg ville bl.a sørge for følgende ved ændring af ledningsnettet: 
- Ledninger dimensioneret til den ønskede opgave ( korrekt tykkelse ) 
- Anbefalet sikringsstørrelse på el-installationer 
- Evt. relæ monteret på nødvendige el-installationer 
- Korrekt ledningsfarve 
 
Anders KR herinde fra sitet er elektrotekniker - han kan måske bidrage med supplerende oplysninger. 
			
		 | 
	 
	 
 ja de ting havde jeg godt overvejet kunne være nyttigt... selvfølgelig skal dimentioner osv passe til det man skal lave,astanden til emnet taget i betragtning osv. det var mere om der er var et regulativ på området, ligesom stærkstrøms regulativet ;-)
 
man "leger" jo i bund og grund kun med 12 v, lidt som at trække strøm rundt til et mellemstort modeljernbane anlæg, selvfølelig skal dimensioner passe og relæ'er osv være dimentioneret til formålet, det var mere lovmæssigt, må man, må man ikke ??  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Birchwood TS 37, 1988. 
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011) 
1 x Mercruiser 180 Hk  
(Samme blok de er bygget over).
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				01-07-2011, 09:35
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2009 
					Bopæl: Bramming 
					
					
						Indlæg: 772
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Der findes en bog der hedder El ombord den vil jeg anskaffe hvis jeg var dig. Den koster omkring 140 kr og er godt givet ud. Har selv købt den. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Scand 32 Atlantic årgang 1984. 
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel. 
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643 
 
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T. 
 
Tidligere både: 
Banner 28 årgang 1974 
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel 
BW 71C 1:1 
Fast aksel 
14"/11" 4 bladet bronze skrue. 
 
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T. 
 
14' Vator styrepults jolle årgang? 
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				01-07-2011, 09:40
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2009 
					Bopæl: Bramming 
					
					
						Indlæg: 772
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Lindegaard
					 
				 
				 
man "leger" jo i bund og grund kun med 12 v, lidt som at trække strøm rundt til et mellemstort modeljernbane anlæg, selvfølelig skal dimensioner passe og relæ'er osv være dimentioneret til formålet, det var mere lovmæssigt, må man, må man ikke ?? 
			
		 | 
	 
	 
 Ganske rigtig er det "kun" 12v, men mange tror ikke det kan være forbundet med fare. Ulempen ved 12v er at man skal bruge forholdsvis mange amp til at drive div. ting derfor skal dimensioner være rigtig pga varme udvikling. Det er her at mange tror jeg kan bare bruge 220v ledning, er det godt nok til 220v så er det vel også godt nok til "kun " 12v, men nej.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Scand 32 Atlantic årgang 1984. 
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel. 
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643 
 
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T. 
 
Tidligere både: 
Banner 28 årgang 1974 
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel 
BW 71C 1:1 
Fast aksel 
14"/11" 4 bladet bronze skrue. 
 
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T. 
 
14' Vator styrepults jolle årgang? 
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				01-07-2011, 10:14
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Kaptajn af eget skib 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 
					Bopæl: Køge 
					
					
						Indlæg: 378
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Softice
					 
				 
				Ganske rigtig er det "kun" 12v, men mange tror ikke det kan være forbundet med fare. Ulempen ved 12v er at man skal bruge forholdsvis mange amp til at drive div. ting derfor skal dimensioner være rigtig pga varme udvikling. Det er her at mange tror jeg kan bare bruge 220v ledning, er det godt nok til 220v så er det vel også godt nok til "kun " 12v, men nej. 
			
		 | 
	 
	 
 Den er jeg helt med på, og selvfølgelig kan der opstå fare selv ved 12 v, men er der en lov der siger dét skal udføres af en autoriseret el mand eller ? Kan nemlig intet finde om dét..  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Birchwood TS 37, 1988. 
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011) 
1 x Mercruiser 180 Hk  
(Samme blok de er bygget over).
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				01-07-2011, 12:18
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2009 
					Bopæl: Bramming 
					
					
						Indlæg: 772
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Ifølge stærkstrømsreglementet der går op til 1000v så gælder det ikke for skibe, men det gælder for camper og campingvogne mærkeligt nok. 
11.3 Bestemmelserne gælder ikke for: 
 
    Udstyr for elektriske baner o.l. 
 
    Note Undtagelsen gælder kun rullende materiel, banesystemer og udstyr hertil, der er omfattet af egne standarder. 
 
    Automobilers elektriske udstyr. 
 
    Installationer på skibe. 
 
    Installationer i flyvemaskiner. 
 
    Offentlig gade- og vejbelysnin 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Scand 32 Atlantic årgang 1984. 
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel. 
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643 
 
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T. 
 
Tidligere både: 
Banner 28 årgang 1974 
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel 
BW 71C 1:1 
Fast aksel 
14"/11" 4 bladet bronze skrue. 
 
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T. 
 
14' Vator styrepults jolle årgang? 
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,262 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, DamonSal | 
	 
			
		
	 
 
			 |