» Online brugere: 128 |
0 medlemmer og 128 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

10-09-2011, 16:08
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: Midtjylland
Indlæg: 119
|
|
Alpha one gen 2 gear udveksling
Goddag
Har en Mercruiser 4,3 v6 190hk kaburator med alpha one gen 2 drev som jeg gerne vil have til at sejle hurtigere
Har prøvet 2 forskellige propeller nu med næsten samme max fart
21P Vengeance 68km/t målt med gps
21P High Five 65km/t målt med gps
WOT 4700rpm med begge skruer
Vil det hjælpe med en anden gearing på drevet? jeg ved pt. ikke hvilken der sidder i drevet da der ikke er noget stemplet nogen steder så skal have den skilt af og talt tænder.
Hvilken gear udveksling er mest normal?
|

10-09-2011, 16:19
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Gearing Alpha One Gen I, årg. 1983 - 1990
1.32:1 ( 16/20 tænder på kron- og spidshjul ) Motorer med 300+ HK
1.47:1 ( 20/22 tænder på kron- og spidshjul ) - 5.7 V8
1.62:1 ( 24/24 tænder på kron- og spidshjul ) - 4.1 6 cyl. rækkemotor
1.81:1 ( 17/19 tænder på kron- og spidshjul ) - 4.3 V6 & 470/485 ( 3.7 L )
1.94:1 ( 20/24 tænder på kron- og spidshjul ) - 3.0, 4 cyl.
Gearing Alpha One Gen II, årg. 1991 og frem
1.47:1 ( 20/22 tænder på kron- og spidshjul ) - 5.0EFI - 5.7 - 5.7MAG
1.62:1 ( 24/24 tænder på kron- og spidshjul ) - 4.3 V6, 4.3 EFI & 5.0L
1.81:1 ( 17/19 tænder på kron- og spidshjul ) - 4.3 V6
1.94:1 ( 20/24 tænder på kron- og spidshjul ) - 3.0L
__________________
Chi non risica, non rosica
|

11-09-2011, 10:23
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: Midtjylland
Indlæg: 119
|
|
Okay tak Rolf
Dvs. at det er en af de to her der sidder i min?
1.62:1 ( 24/24 tænder på kron- og spidshjul ) - 4.3 V6, 4.3 EFI & 5.0L
1.81:1 ( 17/19 tænder på kron- og spidshjul ) - 4.3 V6
|

11-09-2011, 11:24
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Ja, det er jo ikke sikkert, for det kan være ændret mange gange før du købte båden.
Den sikreste måde er at tælle tænderne på kron- og spidshjul.
Dog tyder noget på, at din udveksling er 1.81:1, når jeg læser dine indlæg om propellere, fart mv.
Du skriver tidligere om at ændre gearingen, så din båd får mere topfart. Grundliggende er en 4.3 V6 ikke er "højhastighedsmaskine" aka de motorer som f.eks. BrianL eller LarsT har i deres både, så med den rigtige gearing og den størstmulige propel du kan trække ved WOT, kan du med motorens præstationer ikke gøre mere. Der findes ikke umiddelbart trykladning til din motortype - ønsker du dette, skal du som minimum have en 5.7MPI.
I min signatur kan du se, hvad jeg sejler med en OMC 4.3 V6...
__________________
Chi non risica, non rosica
|

11-09-2011, 16:53
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: Midtjylland
Indlæg: 119
|
|
Okay så det måske bare fordi båden ikke kan mere
Nu skriver du trykladning det havde jeg os selv i tankerne men kan motoren holde til det? findes der tykker toppakning eller skal man til at lave en mellemlags plade , kan stemplerne holde eller skal jeg ud og finde nogle smedede stempler
kommer nok til at koste for meget til at det kan lade sig gøre, skifte til indsprøjtning og sætte kompressor på er nok ikke at foretrække
Sidst redigeret af madzch; 11-09-2011 kl. 17:28.
|

11-09-2011, 18:02
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Der er jo også propeller som burde give bedre topfart end Vengeance. Umiddelbart vil jeg mene at Enertia er den der giver højeste topfart fra Mercury, men om det er meget mere end få km/t ved jeg ikke og så er Enertia en meget dyr propel pga. dens specielle legering!
Iøvrigt sejler min båd ca. samme topfart som din - min er måske nogle hundrede kg. tungere men jeg har så også 35 hk. mere!
|

11-09-2011, 18:07
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by madzch
Okay så det måske bare fordi båden ikke kan mere
Nu skriver du trykladning det havde jeg os selv i tankerne men kan motoren holde til det? findes der tykker toppakning eller skal man til at lave en mellemlags plade , kan stemplerne holde eller skal jeg ud og finde nogle smedede stempler
kommer nok til at koste for meget til at det kan lade sig gøre, skifte til indsprøjtning og sætte kompressor på er nok ikke at foretrække
|
Hold dig væk fra trykladning med mindre det er fabriksmonteret !
__________________
Chi non risica, non rosica
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 126,110
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Franchesca |
|