Der er lidt "skråner" omkring både DAF og IVECO motorer - "DAF" står for Dårlige Arbejds Forhold og "køb en pakke Lego og byg en IVECO"....
Jeg er uddannet hos IVECO og har stukket snitterne i mange af deres motorer både i de små varekasser, men også de helt store TurboStar og EuroStar motorer på V8 basis.
DAF har jeg ikke arbejdet med, så her må jeg være svar skyldig omkring kvaliteten, men de er vældig populære som eksportbiler, så kvalitet må der være i dem.
De gamle IVECO diesler ( fra før CR systemerne ) var meget pålidelige, og særdeles robuste dog undtaget den store 17.5 liters V8 med 500 HK fra TurboStar - den knækkede som ofte krumtappen ved kilometertal over 500000 km.
IVECO motorerne er ufattelig nemme at servicere og vedligeholde - det er næsten til at grine af. God plads, nem adgang til reservedele, og meget simple skruet sammen.
Marineseringen af IVECO er som ofte udført af AIFO, og deres måde at lave ferskvandskølesystemer på kender jeg desværre intet til.
Skulle jeg vælge IVECO eller DAF ville jeg uden tvivl vælge IVECO´en..
