| 
	
		
			
				| » Online brugere: 387 |  
| 0 medlemmer og 387 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				05-06-2014, 17:48
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			|  |  | 
					Tilmeldelsesdato: Apr 2014 Bopæl: Sønderjylland 
						Indlæg: 7
					      |  |  
	
	| 
				
				Olieskift Volvo 270 drev
			 
 Hej, 
Jeg har søgt flere steder på nettet, men kan ikke finde det    
Jeg har tappet olie ud af mine 270-drev. Bundprop og oliepind ud.
 
Jeg har så FORSØGT at hælde olie på gennem det lille olie-pind hul - men det tager jo 3-4 timer..
 
Hvor er det meningen man skal hælde olie på ? Indefra/udefra ? 
Jeg kan ikke finde passende propper at pille ud    
Nogen der har manualer til drevet vil jeg også blive glad.
 
Mvh. Henrik |  
	
	| 
			
			 
			
				05-06-2014, 19:17
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 Bopæl: Vestjylland 
						Indlæg: 1,024
					      |  |  
	
	| 
                  
		Kig på pos nr 5, det er et 280 drev men for at vise der er en påfyldning bag dæksel, og efterfyld gennem hul til pejlepind http://www.marinepartseurope.com/en/...-44-13132.aspx
				__________________Monterey 265
 Volvo penta 5,7gxi
 Dp-s-drev
 |  
	
	| 
			
			 
			
				05-06-2014, 22:40
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			|  |  | 
					Tilmeldelsesdato: Apr 2014 Bopæl: Sønderjylland 
						Indlæg: 7
					      |  |  
	
	| 
                  
		Hmm - men er det dæksel man skal have af for at komme ind til proppen til et 'vandtæt' kammer, eller er det bare beskyttelsesplastik ? |  
	
	| 
			
			 
			
				06-06-2014, 12:06
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		Det er ikke et vandtæt dæksel. Der løsnes bare de to skruer og så kan du komme til proppen. Giv skruerne noget vandbestandig fedt, når du monterer dem igen.
 På nogen 270 drev, sidder påfyldningsproppen i øvrigt lige under dækslet, altså på ydersiden af drevet (peger bagud), så dækslet ikke skal pilles af.
 
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				06-06-2014, 18:03
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			|  |  | 
					Tilmeldelsesdato: Apr 2014 Bopæl: Sønderjylland 
						Indlæg: 7
					      |  |  
	
	| 
                  
		Super - jeg går i krig    
Har du forresten en ide til hvorfor det ene drev går meget stramt når man drejer ?
 
Det mærkes nærmest som bittesmå 'ryk' eller som et tandhjul på en tandstang - hak hak hak hak
 
Jeg har sprøjtet med marinefedt på én smørenippel udenfor og og én lige under 'stangen' der bliver brugt til at dreje med inden for.
 
Og sprøjtet godt med wd-40 og teflonspray overalt udevendigt i samlinger osv. |  
	
	| 
			
			 
			
				07-06-2014, 08:37
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		Når de ældre Volvo drev går træg, er der som regel kun en ting i vejen og det kan ikke smøres væk, desværre.  
Hele drevet drejer omkring det vandrør som kølevandet bliver suget op i og her er der ikke meget slør. Det der er sket over tid, er at aluminiumen er irret lidt og det sidder i klemme og så kører drevet træls. 
 
Hvis det er det der er galt med dit drev, gøres følgende:
  Drevet afmonteres og skilles ad på midten (olien tappes af først)Underdelen ligges væk, der skal kun arbejdes på overdelenVandstudsen under kardanleddet skrues afVandrøret bankes neden ud (sidder godt fast, brug korrekt værktøj for ikke at ødelægge kanten af røret)Alle dele renses og kontrolleres for skader (der er en bøsning og et nåleleje samt to pakdåser som skal være ok, ellers skiftes)Det hele samles igen, i modsat rækkefølge, brug vandbestandig/marine fedtPå med drevet
 Det er ret nemt at finde ud af om det er det der er galt. Tag fat ude i næsen af drevet og hiv fra side til side. Hvis du ikke meget let kan flytte drevet lidt fra side til side (et par cm i alt) sidder det fast i vandrøret.
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
		|  |  
 
 
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,219 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Aaronvaw |  |