|
|
 |

23-04-2016, 17:18
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Slør i vandsmurt leje ved fast skrueaksel?
Det vandsmurte leje ved den faste skrueaksel blev skiftet for 2-3 år siden (sejler ca. 20-30 timer årligt), da der var slør i det (sideværts) men nu kan der igen konstateres ca. 1 mm. slør sideværts.
Nogen forslag til hvad der kan forårsage det, for normalt holder sådan et vandsmurt leje jo min. 10-15 år?
|

23-04-2016, 18:56
|
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: _Ringsted
Indlæg: 75
|
|
Citér:
Originally Posted by thg
Det vandsmurte leje ved den faste skrueaksel blev skiftet for 2-3 år siden (sejler ca. 20-30 timer årligt), da der var slør i det (sideværts) men nu kan der igen konstateres ca. 1 mm. slør sideværts.
Nogen forslag til hvad der kan forårsage det, for normalt holder sådan et vandsmurt leje jo min. 10-15 år?
|
Motoren er nok ikke linet godt nok op. Hvis du løsner flangen mellem motor og gearkasse må der højst være en ½ tiende del luft rundt om flangerne mellem motor og gearkasse.
__________________
jeanneau 40.3 2006
yanmar 4jh4e 55 hk
|

23-04-2016, 19:19
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Forstår ik hvad du mener, for motor og gearkasse sidder jo sammen som en enhed?
Her et billede som ligner, der kan du se den runde flange nede i bunden til højre som skrueakslen bliver skruet sammen med:
http://cdn.shopify.com/s/files/1/057...g?v=1427261851
Slørret er kun fra side til side, ikke op og ned. Har observeret at motoren vibrerer unormalt meget når man sejler med 1300-1400 rpm så tænker at det måske kan gøre at skrueakslen ved denne rpm langsomt ødelægger det vandsmurte leje langsomt... Så tænker måske det kan være et eller flere defekte motorophæng?
Sidst redigeret af thg; 23-04-2016 kl. 19:42.
|

23-04-2016, 23:03
|
|
|
Det er skrueakslen og gearet der skal være linet op..
Som du selv nævner er motor og gear jo " en klump"
|

23-04-2016, 23:06
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Men hvordan tjekker man det?
Og hvis det er opliningen ville sløret i lejet vel være op/nede og ikke fra side til side?
|

24-04-2016, 15:38
|
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: _Ringsted
Indlæg: 75
|
|
Citér:
Originally Posted by thg
Men hvordan tjekker man det?
Og hvis det er opliningen ville sløret i lejet vel være op/nede og ikke fra side til side?
|
Du skal løsne boltene på flangen mellem motor og gearkasse. Træk dem lidt fra hinanden - så skal du bruge nogen søgeblade som dem jeg linker til. Der må højst være ½ tiende del forskel imellem flangerne lige meget hvor du sætter søgebladene - f.eks. foroven og forneden mellem flangerne eller siden.
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bi...tk-2000028588/
__________________
jeanneau 40.3 2006
yanmar 4jh4e 55 hk
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,945
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, IrhabarIllehoult |
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:37.